Werkelijk wonderschoon

Ton Jansen 23 november 2021
Aangeraden: voor iedere poëzieliefhebber of liefhebber van schitterende en sfeervolle illustraties: Een wonderprachtig dier. Elke dag van het jaar een gedicht. Er komen talloze bekende namen van auteurs voorbij die de poëzie in de hoogte hebben gestuwd, bijvoorbeeld Ted van Lieshout, Bette Westera en Willem Wilmink. Dan doe ik talloze anderen tekort door ze niet te noemen. Het is geen misselijke prijs 39,99, maar dan heb je ook een uniek werk in handen. In principe is het een jeugduitgave, maar deze opvolger van 'Ik wou dat ik een vogel was 'uit 2019 is voor alle leeftijden. Er bestaat geen bovengrens. Het is daarnaast ook prachtig verzorgd met een leeslint en de linnen rug en heeft een fraaie opzet. De gedichten zijn per maand ingedeeld en in het schrikkeljaar zijn er dat in februari 29. In totaliteit dus 366 gedichten. Die zijn niet altijd even eenvoudig, maar dat is ook de kracht van gedichten. voorin staat een toelichting en daarin wordt vermeld dat de gedichten ook niet specifiek voor kinderen of jongeren zijn uitgezocht, maar ze moeten wel voor die leeftijd herkenbaar zijn. De inspiratiebron voor deze Nederlandstalige uitgave was het boek ' ‘Tiger, Tiger, Burning Bright! An Animal Poem for Every Day of the Year’ . De tekeningen zijn ook van de Duitse Britta Beckentrup , een zeer gewaardeerde illustratrice. Ik ben heel enthousiast over dit boek en heb het gelijk in de woonkamer op de 'voorname' boekenplank gezet. Het is de bedoeling dat het iedere dag gepakt wordt en gelezen. Gelijk een goede krachttraining want het is een loodzware uitgave (letterlijk dan). Zonder enig spoortje van twijfel de maximale score: 5 sterren. Lang genieten!

Meer recensies van Ton Jansen