Emotionele manipulatie

Ton Jansen 20 maart 2024
Ik begreep dat Mariska Overman bekend is als schrijver van boeken voor volwassenen. Ik kende haar niet. Tot nu, want ze schreef in de snelgroeiende lijst aan novelles bij uitgeverij Kluitman. Deze boeken lees ik allemaal, omdat ze grotendeels aangeschaft worden voor de leesbevordering onder jongeren.
De meeste boeken balanceren tussen de drie en vier sterren, van redelijk tot goed. 'Eindspel' kon mij wel bekoren en komt aan de bovenzijde uit. Vier sterren.
Het is een realistische, psychologische jeugdroman (novelle). Het verloopt allemaal redelijk snel. Dat kan gezien de omvang haat niet anders.
Het verhaal wordt verteld vanuit twee zussen Sanne en Lisa. Die laatste heeft het heel moeilijk, maar ze gedraagt zich opeens wel heel vreemd. Ze doet dingen die normaliter niet bij haar passen. Dat heeft te maken met de derde verteller- een hij. Die persoon manipuleert Lisa en laat haar dingen doen. Lisa voelt zich gesterkt door dit heerschap.
Sanne vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Als ze iets ontdekt, komt ze steeds in gevaarlijke vaarwater terecht.
De epiloog is ook niet bepaald geruststellend, maar wel realistisch.
De schrijfstijl is eigentijds en het boek zal best veel lezers interesseren.
De achterflap vermeldt : bevat mogelijk gevoelige inhoud'. Dat klopt wel: depressie, zelfmoordgedachten en emotionele manipulatie. Dat klopt allemaal, maar ik wel best veel boeken gelezen die deze onderwerpen bevatten en geen waarschuwing hebben. Die zijn veel heftiger. Maar goed, je weet als lezers wel wat je krijgt en misschien voor een minder stabiele/onevenwichtige puber wel belangrijk.
Met plezier gelezen. Nu de leerlingen nog, want het boek zal in de mediatheek opgenomen worden.
Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen