Ontsnappen aan de werkelijkheid

Ton Jansen 30 maart 2024
Dit is inmiddels het derde dunne boek deze week. Na het teleurstellende schrijfsel van Wally De Doncker en het gevoelige 'Woorden van Timo' i s 'Vliegen als een bij ' toch het meest bijzonder van dit drieluik. Dat komt onder meer door het gebruikte perspectief, in dit geval de jij-vorm, een vorm die hoogstzelden gebruikt wordt. Bij telling kom ik tot twee boeken in dit perspectief. Een daarvan was van Gideon Samson, het andere is mij ontschoten.
Als je het heel dunne boekje (87 pagina's met weinig tekst en diverse sfeervolle en gedetailleerde zwart-witillustraties) dichtslaat, heb je even een onbevredigend gevoel. Toch stemt het boekje tot nadenken, waarbij het de vraag is of jonge lezers - vanaf ca. 9 jaar - dit ook zullen doen. Het boek is immers niet geschreven voor een oude leesrot zoals ik, maar voor die leeftijdscategorie.
Voor de jongen ziet het leven er als een game uit. En de omstandigheden zijn niet bepaald positief: hij wordt gepest en de thuissituatie is weinig liefdevol.
Om aan deze narigheid te ontsnappen, wordt hij een bij. Hij kan vliegen als een bij en zich onttrekken aan de ellende.
Dan komt hij weer in de gewone onaangename wereld terecht en verlangt in bepaalde levels naar zijn fantasie-ontsnapping: het worden van een bij.
Een fantasierijk boek, heel bijzonder qua inhoud. Het is zeker wat anders. De door Edward van de Vendel geschreven aanbeveling is geheel juist.
Ik denk dat het boek slechts een kleine doelgroep zal aanspreken. Daardoor is de kwaliteit beslist niet minder.
Voor de fijnproever en ik denk ook volwassen die nu idolaat zijn van de jeugdliteratuur.
Vier sterren.

Meer recensies van Ton Jansen