Timo is dood

Ton Jansen 29 maart 2024
Dit boek is oorspronkelijk (meen in 2020) in het Fries verschenen. Het vertelt het verhaal van Nanne. Haar broer Timo is bij een verkeersongeluk - hij appte tijdens het fietsen, laat dat al een waarschuwing voor de lezer zijn - om het leven gekomen. Aangereden door een vrachtwagenchauffeur. Het verhaal vertelt de rouw die Nanne en haar ouders doormaken. Ze zaten beiden in een examenklas, maar door het ongeluk staat het leven op zijn kop.
Muziek en songteksten spelen een belangrijke rol in het verhaal. De teksten voor zelf geschreven liedjes staan in cursief.
Mooi is de rol van Timo nog in het verhaal. Uiteraard is hij overleden, maar staat in gedachten staat hij Nanne bij. Aan het eind is dat overigens mooi uitgewerkt.
Het verhaal is in het begin tot de uitvaart per dag uitgewerkt, daarna wordt het per maand beschreven.
Het is makkelijk leesbaar en met 118 pagina's haast een novelle. Het verhaal schrijnt niet heel erg, maar het maakt toch voldoende indruk.
Omslag geeft de inhoud goed weer. Ik las ook diverse commentaren dat men het omslag mooi vindt. Ik vind het persoonlijk niet bijzonder.
Leeftijd: circa 12 jaar.
Vier sterren.