Walther

Ton Jansen 29 maart 2024
Ik zag dat Cindy vijf sterren toekende aan dit verhaal. Dat mag uiteraard. Het kon mij totaal niet boeien. De Vlaamse auteur Wally De Doncker herschrijft met veel overdrijving en fantasie over de gebeurtenissen in zijn jeugdjaren. Het extra punt dat ik toeken komt doordat een enkele scene hilarisch is - de aangifte van zijn geboorte bij de burgerlijke stand. Het is is redelijk Vlaams (vooral 'nonkel'), maar dat is niet de grootste tekortkoming. Ik kan mij haast niet voorstellen dat jongeren dit verhaal met een vleugje magisch-realisme (dat ontgaat mij wellicht) boeiend vinden. Ik vind het meer een boek voor de volwassen lezers. Dan is er weer een tekortkoming. Daarvoor is het verhaal te fragmentarisch uitgewerkt. Het is met 88 bladzijden bepaald geen dik boek.
De vormgeving is wel geslaagd, evenals de zwart-wit collages. Ze hebben een surrealistische uitstraling en werken wel bij dit - voor mij - niet geslaagde verhaal.
Twee sterren en snel door naar een boek dat mij wel boeit. Misschien dat een andere lezer een totaal andere leeservaring heeft. Voor mij werkt dit niet.

Meer recensies van Ton Jansen