Clownsduo

Ton Jansen 02 maart 2024
Ik ken Mandy Pijl niet als auteur. Ik heb nooit boeken van haar gezien. Dus is de novelle in de Kluitman-serie het eerste boek van haar. Zoals gebruikelijk is het aantal pagina's beperkt en verloopt het verhaalgegeven erg vlot. De meeste van de inmiddels meer dan twintig boeken zijn thrillers. Dat is hier niet het geval, al doet de flaptekst dat wel vermoeden. Het is een probleemboek/drama. De moeder van Flynn is overleden. Zij vormde samen met zijn vader een clownsduo. Nou is vader bepaald geen vader die het goede voorbeeld geeft. Het alcoholgebruik neemt immense vormen aan. Daarom probeert Flynn zijn vader op het rechte pad te houden en heeft de rol als helft van het clownsduo - tegen zijn zin - overgenomen.
Om de schulden af te lossen zijn ze verplicht om op te treden. Ze zijn uitgenodigd om op te treden op een feestje van een bekende zanger. Dat optreden verloopt nogal chaotisch: zijn vader heeft iets ergs gedaan en het dochtertje is spoorloos. Flynn moet het oplossen, want zijn toekomst hangt er vanaf.
Zoals gememoreerd is het beslist geen spannend verhaal en dat hoeft uiteraard ook niet. In de cursieve gedeelte blikt Flynn terug op de periode waarin zijn moeder ziek was. Dat vind ik de sterkste passages.
Ik vind het verhaal wat rommelig overkomen. Het moet immers in weinig pagina's verteld worden.
Het wordt overigens wel bevredigend afgesloten.
Het niveau is eigenlijk gelijk aan de meeste delen uit de reeks. Er zijn enkele uitschieters naar vier sterren. Dit boek krijgt van mij drie sterren, net zoals de meeste boeken uit de Kluitman-reeks.. Belangrijkste: het kan jongeren aanzetten eindelijk eens plezier te beleven als ze een boek (moeten) lezen.
Er staan inmiddels al weer nieuwe boeken te wachten. De volgende novelle is Het eindspel van Mariska Overman. Dus, u hoort weer van mij als dit boek is gelezen.

Meer recensies van Ton Jansen