Bleekblauw bloesemblad kietelt de klei

Ton Jansen 22 maart 2024
Als je de naam Bette Westera ziet/hoort/leest weet je dat je gegarandeerd goed zit. Samen met Henriette Boerendans maakte ze wederom een wonderschoon en bijzonder poëzieprentenboek. Het eerst denk ik bij de naam Westera aan het door alles en iedereen bekroonde 'Doodgewoon', een boek dat ik - helaas - moest gebruiken bij het overlijden van een collega.
Beiden werden overladen met prijzen en waardering. En dat is geheel terecht.
Nu is er een heel ander prentenboek met gedichten. Het begint al met de geniale titel: 'Dichter bij de seizoenen'.
Het smaakvol uitgegeven boek is een lust voor het oog. Dan nog de inhoud. Ook die is met een woord: overweldigend.
Bette Westera neemt ons mee door een jaar in de natuur in vogelvlucht. Ze start met elk seizoen met een gedicht in de vorm van een haiku. Een gedeelte daarvan staat in de titel boven dit stuk.
Daarna worden de drie bij het seizoenen horende maanden voorzien van een gedicht.
Er is echter iets bijzonders aan de hand. Elk gedicht heeft een andere versvorm gekregen. Die versvorm staat overigens bij het desbetreffende gedicht vermeld.
Voor de liefhebbers zullen namen als acrostichon (naamdicht), elf, kwatrijn, sonnet en stapelvers bekend voorkomen. Ik kende de versvormen rondelet en pantoum echter niet.
Wat is nu het bijzondere? Na de maand februari - het boek loopt van maart tot en met februari - is er een uiterst toegankelijke uitleg van de gebruikte versvormen. Daarbij zijn de gedichten ook afgedrukt, zodat je de gegeven informatie kunt nakijken/begrijpen. Een handige en slimme zet, zeker als docenten het boek op school gebruiken.
De vormgeving noemde ik al. De gedichten - zonder rijmelarij - zijn fraai en niet altijd eenvoudig. Meermaals lezen is dan geen straf. Zo hoort dat eigenlijk bij prachtige poëzie.
Ook moet de aandacht uitgaan naar de smaakvolle en kunstzinnige houtsneden van Henriette Boerendans. De sfeer van het seizoen/de maand wordt treffend weergegeven. Vaak bevolken dieren de houtsneden.
Beide dames werkten als tweemaal samen ('Aap Beer Zebra' en 'Ik wil een wiegje worden, zei de wilg'. Door de extra toevoeging achterin wint het boek het van de twee net genoemde boeken.
Bij poëzie is het moeilijk om een leeftijd te vermelden. In mijn recensie heb ik de leeftijd van 8 jaar genoemd en erbij gezet dat het ook voor veel ouder is.
Ik zou zeggen: poëzieliefhebbende leerkrachten, er ligt weer een topper voor jullie klaar om kinderen de schoonheid van gedichten (en de natuur) te laten ervaren. Zelf valt er ook voor jullie nog veel te leren, want welke rijmvormen zijn bedacht door Drs. P (Heinz Polzer)? Juist, de spicht en het ollebolleke.
Maximale score: 5 sterren.

Meer recensies van Ton Jansen