Goed thema, te onsamenhangende uitwerking

Ton Jansen 12 december 2019
De jeugd ,voor wie dit boek bedoeld is, houdt niet van langdradige en vooral niet (vuistdikke )boeken. Uiteraard bevestigt de uitzondering de regel. Er zijn ook lezers die niet voor minder gaan. Ze zijn sterk in de minderheid. Het nieuwste boek van Joke Janssen is wat mij betreft te kort door de bocht. Het herkenbare verhaal over armoede kan schrijnend zijn. Liam vertelt erover en toch raakt het niet echt de gevoelige snaar. Het verhaal is voor mij te springerig. Vooral het gedeelte dat hij zich bij een misdaadorganisatie aansluit en de afhandeling ervan vind ik niet overtuigend. Het sluit te weinig aan bij het armoedeverhaal en ik mis de overtuiging. De organisatie wordt wel erg als bangeriken neergezet, terwijl ze eerst als echte maffioso door het leven gaan, zeker the boss van het stel. Meeslepend , zoals in eerdere recensies genoemd, heb ik het boek niet ervaren. Het is zeker geen slecht verhaal, maar op de een of andere manier komt het niet in volle omvang binnen. Het had zorgvuldiger beschreven kunnen worden. Less is niet altijd more. Dus voor mij een verdienstelijke poging. Dit sociale verhaal zal de jeugd best aanspreken en dan hoop ik niet vanwege de beperkte omvang, maar vooral vanwege de inhoud. Zal het in elk geval eens presenteren in de klassen.

Meer recensies van Ton Jansen