Prachtig, indrukwekkend verhaal.

Ursula Visser 05 juli 2023 Auteur
Een bijzonder geslaagde samenwerking tussen Jen Minkman en Mercy Ngeno. De prachtige boekomslag sprak me direct aan en het boek is nog een hardcover ook.

In De roep van de raaf volg ik de zestienjarige Chela die opgroeit in een klein dorp in Kenia.
Chela krijgt een visioen van een mysterieuze raaf. Ze denkt dat er iets mis is met haar, omdat vrouwen geen magie hebben, dus waarom praat de raaf dan met haar?

Hier leerde ik meteen van de verschillen in status tussen de man en de vrouw. Het lijkt misschien vreemd in onze moderne tijd, maar het is nog niet zo lang geleden dat hier in Nederland de man kostwinner was en de vrouw het huishouden deed en kinderen baarde. Terug naar het verhaal...

Chela neemt de moedige beslissing om haar visioen te delen en dat heeft grote gevolgen. Ze wordt weggestuurd en verbannen uit het dorp. Haar beste vrienden Kibelei (die Chela's hart heeft veroverd) en Chebet gaan met haar mee.
Onderweg doen ze een vreselijke ontdekking: andere dorpen worden aangevallen door 'spookachtige' wezens met dodelijke wapens.

Met dit verhaal beleef ik de kolonisatie van de Engelsen vanuit Keniaanse ogen en dat is indrukwekkend. In een gemeenschap die zo op zichzelf gericht is en gebonden is aan regels, mythologie en een eigen ritme, is de indringing van de Engelsen een ware nachtmerrie. Juist door het verhaal zo te vertellen, maakte het des te meer indruk op mij.

Ik zou willen dat de opstand gelukt was, hoe zou Kenia/Afrika er dan uit hebben gezien?
Ik hoop dat deze samenwerking een vervolg krijgt!

Meer recensies van Ursula Visser