Intrigerend SF-verhaal

Ursula Visser 10 april 2023 Auteur
Intrigerend SF-verhaal dat ik graag 3 sterren geef.

Virginia, Conrad en Redbod vliegen in een ruimteschip naar Terra 7, een planeet die gekoloniseerd is, maar waar men het contact mee is verloren. Maar nog voor zij kunnen landen worden zij uit de lucht geschoten en storten neer. Daar wordt de eerste misvatting voor het drietal al vastgesteld, want Terra 7 zou toch wars van techniek zijn?

De planeet is onderverdeeld in Terrazones; de technologisch ontwikkelde Afranen, de Beryl (of Groenen) en het volk waar Terrazone Zania vandaan komt. Haar ontmoeten de drie van de aarde eerst, maar al gauw ook de Beryl Dion.

Ook al willen de drie van de aarde niet ingrijpen in de wereld van Terra 7 en houdt vooral Virginia nog vast aan dat doel, langzaam maar zeker is het onvermijdelijk dat ze toch kiezen omdat Redbod ontvoerd wordt door de Afranen. Ze hebben hulp nodig.

Onderlinge verhoudingen en verschillen in de volken, gebruiken en opvattingen zijn goed uitgewerkt, toch mis ik hier en daar het gevoel om me goed te kunnen hechten aan de personages. Soms hapert hier en daar de vertelling, zoals plots een stukje over Redbod waar het mij vreemd voor kwam (Redbod verdwijnt overigens uit beeld gedurende het boek- al begrijp ik waarom ervoor gekozen is, namelijk om de focus op Virginia, Zania en Dion te houden). Of de wat plotselinge seksuele expliciet beschreven acties tussen Kyril en Virginia...
Dat haperen komt vooral in de eerste helft van het boek voor. Daarna lijkt de auteur te groeien in het verhaal en las het voor mij ook prettiger, werd het spannender en wilde ik doorlezen!

Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar het tweede deel geworden.

Meer recensies van Ursula Visser