Interessant maar niet altijd even gemakkelijk

veravb 20 oktober 2019
Dit is het laatste boek dat Stephen Hawking geschreven heeft, sterker nog, het was nog niet helemaal af toen hij in maart 2018 overleed.
Laat ik maar ineens met een waarschuwing beginnen: indien je al veel van Stephan Hawking gelezen hebt, ga je niet veel nieuw uit dit boek halen. Tweede waarschuwing: indien je helemaal niets met natuurkunde, wiskunde, astronomie of metafysica hebt, kan je misschien ook beter met een grote boog om dit boek gaan. Alhoewel Stephen Hawking probeert om alles duidelijk uit te leggen, is het soms toch lastig om te lezen. Je moet ook niet alle hoofdstukken achter elkaar lezen, maar mondjesmaat een hoofdstuk.
Toch is dit wel een bijzonder boek juist omdat hij probeert de dingen simpel uit te leggen door vergelijkingen te maken met zaken en dingen die gemakkelijker te begrijpen zijn. Nu is het natuurlijk niet gemakkelijk om de grote vragen van het leven uit te leggen.

Van de tien vragen waren er enkele die meer mijn aandacht hadden.
Is er intelligent leven elders in het heelal?
Zijn tijdreizen mogelijk?
Zullen we overleven op aarde?
Moeten we de ruimte koloniseren?
Zal kunstmatige intelligentie slimmer worden dan wij?

Dat het behoorlijk bergaf gaat met de aarde zoals we die nu kennen is vrij duidelijk. De wereldbevolking verdubbelt iedere 40 jaar, we kunnen onmogelijk voldoende voedsel produceren om iedereen te voeden, de klimaatverandering is aan het gebeuren. Kortom, is het geen tijd om andere oorden op te zoeken en een of meerdere plaatsen in het heelal te zoeken om tenminste een gedeelte van de mensen over te brengen. Kolonisatie van de ruimte vraagt veel onderzoek en resources in de vorm van tijd en geld. Tegenstanders vinden dat dit geld beter besteed wordt om mensen hier en nu te helpen en daar is zeker iets voor te vinden.

Behalve klimaatverandering, is er momenteel een enorme dualiteit aan het komen in de maatschappij, een dualiteit die leidt tot populisme en die ervoor gezorgd heeft dat populistische regeringsleiders het tot president schoppen. Ik denk dat iedereen zijn hart vasthoudt bij een ondoordachte en emotionele druk op de knop voor de lancering van de kernwapens.
Het zou wel eens sneller gedaan kunnen zijn met deze wereld dan we wensen.

Kunstmatige intelligentie is een zeer boeiend onderwerp, maar zoals met alles wat boeiend en een positief effect kan hebben, zijn de negatieve effecten indien het in verkeerde handen valt ook erg groot en schrikwekkend. Zo schrikwekkend dat het kind wel eens met het badwater weggegooid wordt.

Tenslotte wil ik ook nog even DNA en gentechnologie aanhalen. Iedereen is het erover eens dat je dit mag en zelfs moet inzetten om ziektes te genezen, maar iedereen is bang voor misbruik.

Stephen Hawking leed aan ALS, een spierziekte, progressief, geen genezing mogelijk, de zenuwcellen worden aangetast en dit leidt tot verlamming, van alle spieren en aangezien ook het hart een spier is, dodelijk. Hawking heeft het geluk gehad altijd over de beste technologische hulpmiddelen te beschikken waardoor hij lang kon blijven deelnemen aan de maatschappij. Uiteraard hoopte hij bij leven op een levensreddend middel.

Hij heeft nooit een nobelprijs gekregen en aangezien deze prijzen enkel uitgereikt worden aan levende mensen, zal hij hem ook nooit meer krijgen.

Er is een film gemaakt over zijn leven, The Theory of Everything. Zelf heb ik de film nog niet gezien, maar na het lezen van dit boek wil ik dat wel doen.

Meer recensies van veravb