Geschiedenisles terwijl je erbij bent

veravb 14 maart 2020
Geert Mak is een exceptioneel goed verteller. Hij is historicus en bezit de gave om geschiedenis te vertellen alsof je erbij bent, zonder saaie jaartallen op te sommen. Het lijkt bij momenten een spannend boek dat je aan het lezen bent, terwijl het toch echt over de laatste twintig jaar van de EU gaat.
Is het beter geworden sinds 1999? Daar is geen duidelijk antwoord op te geven. Verschillende crises hebben Europa overspoeld en zoals we dat van een log instituut gewoon zijn, duurt het dikwijls te lang voor er een unaniem antwoord komt. Dat is niet veranderd. Het vertrouwen in de EU is verminderd, in zowat alle landen en al helemaal in Groot-Brittannië dat eruit stapt. Er zijn ook grote tegenstelling ontstaan tussen Noord en Zuid waarbij Noord de meer welvarende landen zijn en Zuid de zuiderse landen waar mensen erg weinig verdienen, veel armoede is, pensioenen niet meer leefbaar zijn, waar jongeren het land verlaten voor ander en beter. Er is daarnaast ook een tegenstelling tussen West en Oost waarbij vooral de laatste rechtsgezind is, homofoob, racistisch, enkel de baten van lidmaatschap wil maar niet de lasten, dus wel bijvoorbeeld de landbouwsubsidies maar geen migranten willen opnemen. Dat blijft natuurlijk niet duren.
Duitsland met Angela Merkel heeft geprobeerd de leiding te nemen, maar haar politieke loopbaan is wel aan zijn einde en vraag is of er een andere sterke politicus opstaat om Europa op sleeptouw te nemen want de Europese leiders slagen er niet in om het zelf te doen.
Alle neuzen in dezelfde richting krijgen is heel moeilijk. Besluitvorming duurt veel te lang en als gewone burger heb ik toch vaak het idee dat het allemaal veel geld kost en dat men zich met onbelangrijke dingen bezig houdt. Waarom is er geen overkoepelend leger, nu doet ieder land maar wat maar als er eens echt een leger nodig is in Europa, gaat het er niet zijn. Te veel nationale bezuinigingen.
Of kijk naar wat er nu aan de hand is met het Corona virus, ik had toch wel een Europees antwoord verwacht in plaats van dat ieder land maatregelen afkondigde.

Europa moet nog aan lange weg afleggen voordat het bij de burger als één aanvaard zal worden. Geert Mak gaat dat niet meer meemaken. Jammer want hij zou er heel goed over kunnen schrijven.

Meer recensies van veravb