Weg met kernwapens

veravb 05 januari 2020
Een ongeregeld doch ambitieus zooitje van internationale pluimage wil actievoeren om alle kernwapens uit Nederland in met uitbreiding, heel de wereld te verbannen. Ze zijn geïnspireerd door een oude Amerikaanse non die toen ze al ergens in de tachtig was, een militaire basis binnendrong. Ze kreeg hiervoor ettelijke jaren gevangenisstraf.
In Nederland in zuster Trientje de drijvende spil van de actie. Ze krijgt hulp van oa een televisiemedewerkster die haar leven in vraag stelt, van Bonnie een overlevende van de Marshalleilanden waar oa de Bikini eilanden deel van uitmaken. Hier heeft de VS vele kernproeven gehouden en de eilandbewoners hebben de fallout over zich gekregen, niet een keer maar meerdere keren. Ze weet wat het is om in aanraking te komen met nucleair gif. Dan is er nog een Japanner die de ramp in Fukushima heeft meegemaakt. Toen was er eerst een aardbeving, nadien een tsunami en die laatste heeft voor een meltdown gezorgd. Zijn boerderij lag in het gebied en hij heeft alles verloren. Dit zijn dus mensen die weten waar ze het over hebben.

Dit boek deed me soms van ver denken aan de boeken van Jonas Jonasson wegens het toch wel kolderieke van de situatie. De thematiek is echter niet om te lachen. In heel Europa liggen er nucleaire wapens, nog van de tijd van de koude oorlog. Officiëel zijn ze er niet, maar iedereen weet dat ze er zijn. Wie denkt de regering en de VS nu eigenlijk voor de gek te houden.

Meer recensies van veravb