Mooie uiteenlopende mix van thrillers!

vero13 24 februari 2022
Fatale ontmoeting is een bundel van 4 heel uiteenlopende thrillers: van horror thriller, bovennatuurlijke thriller tot de psychologische thriller… Voor elk wat wils dus, en deze afwisseling heeft me wel kunnen bekoren.
Alle 4 heb ik met plezier gelezen, de ene al wat gruwelijker dan de andere, de ene heeft dan weer meer mijn persoonlijke voorkeur maar heeft dan ook puur met het genre en de stijl te maken.

Bedankt uitgeverij Godijn Publishing voor het recensie-exemplaar

“Het oog van de storm” / Lisanne Stokreef

Daniëlle en haar zoon Max knallen in de sneeuwstorm tegen een boom. Ze ploeteren verder naar een donker en leegstaand huis om te schuilen. Eenmaal binnen blijken ze toch niet alleen te zijn en woedt de storm binnen verder…

De auteur heeft een vlotte schrijfstijl, direct word je meegenomen in het verhaal. Vooral de angst en de onzekerheid van de personages weet ze heel goed over te brengen. Het voelt als een nachtmerrie die werkelijkheid wordt. De dreiging is continu aanwezig en de spanning en de adrenaline sleuren je mee doorheen het huis. Goed opgebouwd en uitgewerkt plot. (door de vecht- en vluchtacties minder mijn genre. puur persoonlijk dus maar met veel plezier gelezen)
3.5 sterren

“De dood in oktober” / Karel Bedert
Laura probeert haar verleden achter haar te laten door te verhuizen naar een nieuwe wijk, in een nieuw huis en met nieuwe buren. Maar er wacht haar een grotere verrassing, waardoor het verleden genadeloos terug opgerakeld en uitgespit moet worden. Wie vermoordde haar aanstaande schoonbroer? Wie heeft er al die jaren gelogen en wie kan ze nog vertrouwen? Kan ze zelf nog in de spiegel kijken?

De proloog is direct : met de deur in huis vallen. Wat is er gebeurd? Direct worden alle radartjes (bij mij toch) in werking gesteld en begint het echte verhaal. Heel beeldende en vlotte schrijfstijl. Het plot zit heel goed in elkaar en de spanning wordt gestaag opgebouwd. De verhaallijn wordt chronologisch verteld , maar af en toe wordt er teruggeblikt en krijgen we flarden van het verleden mee. Tussendoor, cursief gedrukt, wordt er verteld over de moordenaar, hoe hij denkt, wat hij er van denkt en wat zijn volgende stappen zullen zijn. Dat brengt het verhaal in een volgende versnelling. Knap hoe de auteur in zo’n kort verhaal, een volledig psychologisch spel opbouwt, de lezer zo kan misleiden … en dan toch een onvoorspelbaar einde op poten kan zetten. Een psychologische thriller volledig naar mijn smaak en door de goeie opbouw en vertelwijze moeiteloos te volgen.
4.5 sterren

“Besef” / Roan Botman

Vincent is een nachtwaker in een hotel met autistische trekjes. Hij woont er ook op de bovenverdieping waar hij een teruggetrokken leven leidt. De nachten zijn van hem en alles verloopt volgens een vast routine. Wanneer Amy en haar vader inchecken, flitsen herinneringen boven, die hij al lang verdrongen had. Zowel Amy als Vincent hebben echter een bijzondere gave en daar proberen ze samen aan te werken, maar niet zonder gevolgen. Amy brengt van alles teweeg bij Vincent en zijn ordelijk leventje staat volledig op de helling.

Het verhaal begint gemoedelijk, rustig aan en ordelijk, om de autistische Vincent te leren kennen. Na aankomst van Amy en haar vader komt er vaart in het verhaal en stapelen de gebeurtenissen zich op. Heel vlotte en aangename schrijfstijl, het hotel en de omgeving worden heel filmisch en beeldend omschreven. Het is een beetje een mix van psychologische thriller met bovennatuurlijke trekjes, een beetje à la Stephen King. Dankzij de dromen van Vincent komen we te weten wat er zich in het verleden heeft afgespeeld en wordt het karakter van Vincent verder uitgediept. Naarmate het verhaal vordert, beginnen de psychologische thrillertrekjes de overhand te halen. Het einde is dan ook een mooie mix van beide en heel goed uitgewerkt. (door het bovennatuurlijke iets minder mijn genre maar wel graag gelezen)
3.5 sterren

“De tantalusmoorden” / Alexander Olbrechts

Een vrouw wordt wakker op de bodem van een waterput. Het enige wat ze heeft is een gsm met volgend bericht: “Er staat 1 euro op de rekening van dit toestel. Bellen kost 0.25 euro/min; een sms kost 0.10 euro. In 1 sms kunnen maximaal 160 tekens. Slechts één man kan je redden.”
Roland is die ene man… het verleden komt weer boven, maar kan hij eenzelfde kwelling nog eens aan???

Het verhaal begint in de put en op het einde zit je figuurlijk zelf in de put. Een verhaal die beklemt. De auteur zet direct de hoogspanning op het verhaal en die blijft aanhouden tot het einde. Heel meeslepende en beeldende schrijfstijl. De gevoelens van angst, moedeloosheid en vooral de tweestrijd waarmee de personages geconfronteerd worden, brengt hij zo reëel over, dat je tikker zelf overuren maakt. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen de personages, waardoor je telkens bang afwacht wat het volgende hoofdstuk zal brengen. Het plot zit ingenieus in elkaar en het einde….lezen maar! 1 tip : geen verhaaltje bedoeld voor het slapen gaan.

4.5 sterren

Meer recensies van vero13