Mooi levensverhaal maar sober

vero13 02 maart 2024
Suzanne Nanette Sablairolles is een gevierde toneelspeelster die haar rol niet alleen op de planken maar ook in haar privéleven met veel bravoure speelt. De drie mannen in haar leven vervullen allen een voorname rol waarbij ze de diva naar een hoger niveau tillen. Maar er blijken toch wat addertjes onder het gras te liggen. Pieter Staal is journalist bij het Algemeen Handelsblad en wordt door zijn talent vooral ingezet om recensies te schrijven over theaterstukken en shows in schouwburgen en andere uitgaansmogelijkheden. Al jaren probeert hij de volop geprezen toneelspeelster Suzanne te strikken voor een interview, maar telkens wordt hij afgewimpeld. Na haar laatste optreden waagt hij zijn kans en tot zijn grote verwondering zegt ze toe voor een afspraak op haar verjaardag 13 januari. Haar openhartige monoloog verrast hem maar nog meer als ze vraagt om een post scriptum over haar te schrijven. Hij kijkt toe als een toeschouwer naar een schouwspel die zijn stoutste dromen overtreft. Maar daarbij komen natuurlijk nog veel meer vragen boven.

Het leven van de Nederlandse toneelspeelster was voor mij een grote onbekende. De auteur schrijft het boek enerzijds uit het standpunt van Suzanne en daarnaast uit het oogpunt van de journalist Pieter Staal. Suzanne vertelt over haar leven, haar jeugd met haar ouders en zusters en hoe de verhoudingen in haar drie-eenheid tot stand gekomen zijn. De schrijfstijl is heel passend voor die tijd, ietwat verouderde stijl maar wel beeldend gebracht. Zo wordt de entourage mooi omschreven, de omgeving waarin ze vertoefde zowel thuis als in de mooie schouwburgen. Ook de ingewikkelde relaties van Suzanne met de drie mannen komen aan bod en ook de complexiteit tussen de drie mannen onderling, want dat was absoluut geen sinecure. Het wordt wel afstandelijk verteld waarbij de emoties en hoe Suzanna dit allemaal beleefde minder aan bod komen.

Nadien volgt de zoektocht van Pieter Staal naar de ontbrekende stukken om zijn opgelegde Post Scriptum over Suzanne te kunnen vervolledigen. Hij heeft een kleine inkijk gekregen in de bizarre situatie waarin Suzanne zich bevond maar dat werpt alleen maar meer vragen op. Vooral de drang om de antwoorden te vinden en het fanatisme waarmee hij te werk gaat, geeft een goed beeld over de journalist.

Het plot zit goed in elkaar maar het was alleen jammer dat het meeste van de geheimen al verklapt werd door Suzanne aan de lezer waardoor de ‘vondsten’ van de journalist al oud nieuws waren. Het leest wel fijn maar daardoor was de grote verrassing al weg en een beetje teleurstellend dat er geen nieuwe elementen meer boven water kwamen.

Een historische roman waarbij je een duidelijk beeld krijgt over Suzanne haar leven en werk en ook een oppervlakkige inkijk hoe het privé er aan toe ging met haar overwegend mannelijke entourage. Voor mij persoonlijk mocht er nog iets dieper ingegaan zijn hoe Suzanne het werkelijk allemaal beleefd heeft, want op dat vlak leek ze nog altijd wat afgeschermd en kwam het nogal afstandelijk over.
Een interessante vertelling over een vrouw die haar mannetje stond, maar nogal bondig en luchtig, de intiemere en diepere gevoelens bleven achterwege. Misschien wel de bedoeling van de auteur om als voorbeeld te stellen hoe ze haar leven leefde, geïsoleerd van de buitenwereld….

Meer recensies van vero13