Gemoedelijk en aangenaam lezend verhaal

vero13 25 mei 2023
Day krijgt voor haar 21ste verjaardag een apart cadeau, het dagboek van haar moeder Juul. Haar beide ouders zijn overleden maar haar tante Noor en Glenn hebben zich ontfermd over haar. Haar moeder is verongelukt met de auto op een avond waarop ‘code rood’ gold. Dit strookt absoluut niet met het karakter van Juul en Day hoopt in haar dagboek de antwoorden te vinden en een beter beeld te krijgen over wat er precies is gebeurd. Haar moeder heeft jaren gewoond op het eiland Ibiza en haar boezemvrienden verblijven er nog steeds. Wanneer ze voor haar job naar Ibiza moet om er een gids te maken over de plaatselijke restaurantjes, maakt ze gretig gebruik van de situatie om ook het verleden van haar moeder uit te spitten en de waarheid boven tafel te krijgen.

We volgen Day die haar verjaardag viert en daardoor een stap dichter komt bij volwassenheid. Ze gaat op haar eentje gaan wonen, solliciteert voor een nieuwe job en vertrekt naar Ibiza om haar eerste opdracht te vervullen. Toevallig heeft haar moeder ook op Ibiza gewoond, en daarbovenop is haar buurman bezig met het opkalefateren van een B&B, jawel op Ibiza. Het is allemaal wel heel toevallig, maar dat kan de pret niet bederven.
We volgen de handel en wandel van Day, haar buren Alies en Han en de puberende zoon Laurens en de nieuwsgierige familieleden Noor, Glenn en oma Letty. In heel korte hoofdstukjes switchen we telkens tussen de verschillende personages. De dialogen zijn kort, alledaags en eenvoudig maar missen toch wat diepgang. Er zijn wat extra zijlijntjes uitgegooid om wat onrust en herrie te veroorzaken. Jammer genoeg blijven die te oppervlakkig om echt te raken of emoties op te roepen. De meeste gebeurtenissen zijn ook heel gunstig qua timing, soms iets te doorzichtig.
De opbouw is wel goed, je leest gemakkelijk verder, vooral de dagboekstukken vond ik interessant en leuk om lezen. Steeds wordt een stukje extra info bloot gegeven waarmee Day weer verder aan de slag kan. De samenloop van omstandigheden en de verschillende akkefietjes die her en der opdoemen, maken er wel een leuk geheel van. Het maakt je wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke ontknoping waardoor je raast door het boek. Een hoofdstukje extra is vlug gelezen.
Een verhaal die heel vlot leest, gemakkelijk te volgen dus diepe concentratie is niet nodig. Het maakt er een ideaal vakantieboek van, op Ibiza bijvoorbeeld, een soort van detective met wat onrust, veel echtelijke spanningen en een grote portie nieuwsgierigheid.

Meer recensies van vero13