Emotioneler

Recensie verscheen eerder op Veronique's Boekenhoekje!

‘Rust Zacht’ is het vijfde deel in serie over het detectivebureau Eyewitness. De cover is vrij eenvoudig, maar heeft een lugubere sfeer. De grafzerken met de zwarte vogels geven je een onheilspellend gevoel.

Na ‘Jeugdzonde‘ was ik benieuwd hoe de serie verder zou gaan. Vanaf de eerste pagina is het weer als vanouds. Het is bijna als thuiskomen. Om spoilers uit de eerdere delen te vermijden zou ik de hele serie achter elkaar lezen. Je krijgt dan een goed beeld van de relatie tussen Joop en zijn ouders (dat maakt dit verhaal o.a. uniek) en het verleden van Joop.

Het tempo ligt hoog en de spanning wordt goed opgebouwd. Joop wordt in dit deel verder uitgewerkt. Het is persoonlijker en emotioneler. Doordat zijn vader in coma ligt, leer je een gevoelige kant van Joop kennen. Een kant die je nog niet eerder hebt gezien. Het maakt hem menselijker. Carina is een mooie aanvulling. De relatie tussen Joop en Carina is complex. Theo is een goede tegenhanger van Joop en Carina. Ook hij krijgt een menselijkere kant.

Het is tof hoe alle lijnen samenkomen. Het plot is heel erg goed en ik ben benieuwd naar meer van deze serie!

Meer recensies van Veronique Janssen