Bloemeneiland

Pien is een half jaar geleden haar moeder verloren en ze zit er aardig doorheen. Haar vriendin Leonor, afgekort Leo, besluit dat ze samen op vakantie moeten om de sores even te vergeten. Ze twijfelen over hun bestemming. Maar dan vindt Pien tussen de post van haar moeder een mysterieuze brief en dan is het besluit snel genomen dat ze naar Madeira gaan. Hoeveel is er waar van het verleden van Pien?

Het verhaal begint met een spannende proloog. Ik vraag me af wie de persoon is waar de proloog over gaat, dus ik kan niet anders dan snel de pagina omslaan.

Het verhaal komt daarna even in rustig vaarwater. We leren Pien goed kennen, waardoor je een goed beeld van haar krijgt. Als Pien het huis van haar moeder aan het opruimen is komt ze een gekke brief tegen en besluit ze op onderzoek uit te gaan. Dit leidt haar en haar vriendin Leo naar Madeira. Door de omschrijvingen van Vermeer waar je je echt op Madeira en krijg je ondanks dat het een thriller is toch een echt vakantiegevoel. Deze keer gaat er niemand dood maar gaat het over een mysterie in het verleden en dit vond ik wel erg leuk en verfrissend. Het verhaal werd op sommige momenten spannend, waarna het verhaal weer in rustiger vaarwater terecht kwam en daardoor kreeg ik ook het gevoel alsof ikzelf op Madeira was tijdens het lezen.

Er waren ook regelmatig cursief gedrukte teksten. En het werd al snel duidelijk van wie deze teksten waren maar toch bleef voor mij nog lang onduidelijk hoe het verhaal nu precies in elkaar zat. De ontknoping vond ik leuk, ondanks dat het grotendeels voorspelbaar was. Ik vond dit een originele en verfrissend verhaal en ik reken dit tot een van de betere boeken van Vermeer.

Dit boek ontvingen wij van A.W. Bruna uitgevers. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes