Deze serie zou verfilmd moeten worden!

Ik was erg benieuwd of Floris met dit tweede deel, met Zorah Thijssen in de hoofdrol, Klaverblad kon overtreffen. En dat heeft hij geflikt. Wel denk ik dat het slim is om eerst Klaverblad te lezen om geen info te missen.

In Kleinste kwaad worden er vijf jongeren en een lerares ontvoerd. Al snel wordt de hulp van Roelant ingeroepen en hij heeft meteen een dilemma. Zorah begrijpt Roelant niet en ze besluit dan zelf maar een van de andere gezinnen te ondersteunen. Hierdoor kunnen Roelant en Zorah elkaar niet ontlopen. De politie wil zo veel mogelijk voldoen aan de eisen van de ontvoerders maar toch komt er informatie naar buiten. Zit er een lek bij de politie? De politie komt steeds meer onder druk te staan, maar resultaat blijft uit. Zorah besluit haar eigen plan te trekken en komt op die manier aan meer informatie waardoor ze steeds meer te weten komt.

Wat meteen opvalt is dat Kleijne voldoende aandacht aan de personages besteed en hierdoor wederom geloofwaardige personages neer weet te zetten. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages en hierdoor krijg je een compleet beeld en dit zorgt er ook voor dat de spanning steeds aanwezig blijft. Ook lees je een enkele keer een cursief geschreven stuk. Dit is vanuit de dader geschreven en op een bepaald moment beginnen puzzelstukjes in elkaar te vallen en kreeg ik een vermoeden wie de dader zou kunnen zijn. Dit vermoeden bleek ook juist te zijn, maar ondanks dat ik dit vermoeden had, bleef het verhaal spannend genoeg en wilde ik alleen maar snel doorlezen om te zien of mijn vermoedens juist waren.

Vooral de verhaallijn van Sharon vond ik een erg goede toevoeging. De weerbaarheid van haar en de stem van Ko die ze steeds hoort zorgt er voor dat haar acties geloofwaardig over komen.

De epiloog geeft al een begin weg van een derde deel met Zorah en Roelant in de hoofdrol en ik kan niet wachten tot het zover is. Voor mij is Kleijne een van de betere Nederlandstalige thrillerschrijvers en ik denk dat deze serie zich ook uitermate goed leent voor een omzetting naar een televisieserie. Ik zou hem zeker gaan kijken.

Dit boek ontvingen wij van Boekerij als recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes