Vero las: Chinouk Thijssen - Gegijzeld

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl.

De Kluitman-Novelles zorgen ervoor dat jongeren op een eenvoudige en makkelijke manier overgehaald kunnen worden om een boek te lezen. Het zijn dunne boeken, maar het is wel een afgerond en spannend verhaal. En ook Chinouk Thijssen laat in deze novelle zien dat ze weet wat schrijven is. Het verhaal staat als een huis en meteen vanaf de eerste pagina word je het verhaal ingezogen. Na de spannende proloog neemt Thijssen even wat vaart terug om iets over de achtergrond van de personen Yasmine en Jason te vertellen. Hierdoor krijg je ook meer feeling voor deze twee personen. Deze zijn het diepst uitgewerkt, maar spelen dan natuurlijk ook de hoofdrol.

Het verhaal wordt afwisselend vanuit Jason en Yasmine verteld en hierdoor leer je ook hun gedachten kennen. Jason is bang dat er iets met zijn beste vriendin Yasmine gebeurd en Yasmine dacht eerst gevoelens voor Thomas te hebben, maar is dat wel zo? De hoofdstukken zijn kort en bondig. Hierdoor leest het verhaal lekker vlot en ik denk dat vooral jongeren dit als erg prettig zullen ervaren. De jongeren die wat meer moeite met lezen hebben, zullen de lengte van deze novelle perfect vinden en door dat Thijssen erg goed is in het beeldend schrijven, waande ik mij tijdens het lezen zelf in de woonkamer van Casper. En wat is voor een jongere nou leuker dan wanneer ze het verhaal echt voor zich zien. Ik denk dat Chinouk Thijssen hiermee wederom bewezen heeft wat ze in haar mars heeft en ik denk, in combinatie met de veelvuldige bezoeken aan scholen die zij aflegt, zal dit boek, een ware run veroorzaken om dit boek te bemachtigen, want er spelen jongeren mee, waar iedere scholier zich wel in zal herkennen.

De Kluitman-Novelles zorgen er naar mijn gevoel voor dat de jongeren en/of jongvolwassenen de interesse voor boeken weer terug kunnen vinden.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes