Een aanrader van jewelste, SUBLIEM!

Wendy 13 september 2019 Hebban Team
Hedwig Meesters (1958) werkte na haar middelbare school in Engeland als au pair, ze reisde rond de wereld en werkte tussendoor als administratief uitzendkracht. Daarna werkt ze bijna dertig jaar als secretaresse in de chemie. Sinds ze in 2016 haar baan verliest door een reorganisatie legt ze zich vooral toe op schrijven. Vanaf haar jeugd schrijft ze korte en langere verhalen, waarvan er drie in verzamelbundels met werk van andere auteurs worden uitgegeven.
In mei 2019 brengt ze haar romandebuut zomermeisjes uit en wat een debuut! De cover was voor mij nietszeggend toch als je het verhaal leest begrijp je waarom deze cover gekozen is. Als ik eerlijk ben zal ik dit boek niet vlug vastnemen in de boekhandel, de achterflap trok me over de schreef.

*De 37-jarige Kitty woont in een dorp, alleen en nog in het ouderlijk huis, gebogen onder een rugzak van schaamte en schuld en als eenzaat probeert ze er het beste van te maken. Dan krijgt ze een uitnodiging van Gijs de Wild, een jeugdvriend van Kitty maar ook haar eerste liefde. Dit zet haar wereld op zijn kop en katapulteert haar terug naar haar verleden, een doos dat ze liever dicht laat.

Al is dit een debuut wat een schrijfwijze, elk woord in het verhaal heeft een betekenis, elke situatie maakt deze psychologische roman af. Vooral met nadruk op de realistische kijk van de auteur, gevoelens die worden weggedrukt of de nasleep van een trauma, heel het plaatje klopt. Dit viel me direct op als ik het boek las, Kitty haar handelingen of haar beslissingen zijn het gevolg van het verleden dat ze meedraagt. En dit verleden krijg je doorheen het boek in flashbacks zonder dat het ingewikkeld word. De auteur werkt met vergelijkingen die tevens een meerwaarde zijn aan het verhaal en het karakter van het hoofdpersonage. Verdriet sluimert van het begin doorheen de bladzijden en als een lek voel je het als lezer binnensijpelen, het liet me niet koud. Een aanrader en een boek dat je niet gauw vergeet. Subliem!

Meer recensies van Wendy