Opmerkelijk dagboek van een rechtszaak

wereldgenieter 11 maart 2024
De rode stukken is een dagboek over een heropende cold case: DNA-onderzoek geeft nieuw bewijs en kan leiden tot arrestatie.

Auteur
De Amerikaanse Maggie Nelson gaat geen enkel genre uit de weg. Ze schrijft zowel over kunst, geweld tegen vrouwen, wetenschap poëzie en nu autobiografisch.

Cover
Uiteraard oogt de omslag 'rood' met veel ruimte voor interpretatie. Schilderstreken, gordijnen, stippen, bloedvlekken? Mooi!

Het verhaal
Eind jaren zestig werd de tante van Maggie vermoord; helaas werd de zaak nooit opgelost. Zelf heeft Maggie haar tante nooit gekend, maar ze schrijft wel een boek gebaseerd op het dagboek van tante Jane en de invloed van de moord op haar familie en haarzelf. Net voor publicatie laat de recherche weten dat ze door middel van nieuw DNA-onderzoek de rechtszaak heropenen, waarbij een arrestatie grote kans heeft.

Mijn gedacht
Een frappante, messcherpe autobiografie, waarbij Maggie Nelson geen enkel taboe of taboe-achtige gedachten mijdt. In tegendeel. Schrijnend eerlijk schrijft ze over de minder mooie kanten en karaktertrekken van haarzelf, haar familie, vrienden en exen. De ruwe, rauwe observaties lijken een ‘noire’ of zwarte versie doorspekt met (on)goddelijke quotes. Zijn dat de rode stukken?

When I say “hope”, I don’t mean hope for anything in particular, I guess I just mean thinking that it’s worth it to keep one’s eyes open. (Maggie Nelson)

Meer recensies van wereldgenieter