Een ongeziene thriller

wereldgenieter 08 april 2024
Tot de dood ons scheidt heeft echt een bijzonder plot met Nathalie Svensson in de hoofdrol.

Auteur
De Zweedse Jonas Moström oefent zijn job als huisarts nog steeds uit. Zijn kennis gebruikt hij vernuftig in zijn boek. Hij begon trouwens te schrijven tijdens zijn vaderschapsverlof.

Cover
Een herkenbare omslag met het hoofdpersonage Nathalie Svensson.

Het verhaal
Een aantal doden hebben een opmerkelijk detail: ze houden een blauwe roos voor hun borst. Ingemar Granstam roept zijn speciale daderprofielgroep bij elkaar om deze curieuze zaken te onderzoeken. Nathalie maakt een belangrijk deel uit van dit team als experte psychopathie. Meteen komen ze tot de conclusie dat het om meerdere moorden gaat. Kunnen ze de dader vatten voordat hij weer toeslaat?

Mijn gedacht
Even stond mijn hart even stil als ik de eerste bladzijdes las met de beschrijvingen van de personages. OMG, dat zijn er teveel… Toch helpt het kleine overzicht, vooral omdat deze karakters in alle boeken van de serie voorkomen. Slim, zo kan Moström ze laten groeien.

Ongelooflijk origineel plot met een ongezien einde. De spanningsboog verloopt netjes gestaat in lijn met de opdracht van de daderprofielgroep. Absolute opsteker: de zijverhalen, die aparte stories vertellen en heel veel body geven. Knap!

Als ik schrijf, open ik de deur naar een parallelle wereld waarin alles mogelijk is. Het uitgangspunt is dat ik zelf kan bepalen wat er precies gaat gebeuren. Na een tijdje beginnen de personages in de roman echter hun eigen leven te leiden, krijgen ze hun eigen wil en slaan ze soms een andere kant op dan ik aanvankelijk dacht. Wanneer dit dilemma zich voordoet, wordt het pas echt interessant en wordt het verhaal hopelijk levendiger. (Jonas Moström)

Meer recensies van wereldgenieter