actueel thema

wil veltkamp 26 juli 2020

2020 Kamp Alpha, de pestmeester gaat over een mysterieuze ziekte die erg lijkt op de Covid 19 (Corona) die heel de wereld in het jaar 2020 in zijn greep heeft. Zijn het voorspellende gaven van Suzanna Esther die al in 2017 de eerste opzet in gedachten had en in 2018 en 2019 het boek vorm gaf? Heel leuk dat de reden waarom dit boek geschreven is en de achtergronden die onderzocht zijn zo uitgebreid door de schrijfster op Hebban verteld worden.
De inhoud van het boek dan. We maken uitgebreid kennis met Arjan en Lisette (Li). Na de uitbraak van een ziekte, waarvan wordt gedacht dat deze door huisdieren wordt overgebracht en daarom allemaal gedood moeten worden besluiten zij ongehoorzaam te zijn en houden hun huisdier verborgen. Ze sluiten zich aan bij het verzet en komen na een nare reis uit bij kamp Alpha. Daar is niets wat het lijkt en zijn er nogal wat tegenstijdige belangen. Het verhaal wordt vanuit verschillende personages gebracht, waarbij een wetenschapper Warner en de ex van Arjan – Sophie – niet goed uit de verf komen. De schrijfstijl is vlot, alleen bij de opsomming van ziektes die dieren kunnen overbrengen worden nogal wetenschappelijke termen gebezigd. Over wat de ziekte verder met mensen doet wordt niets verteld. We krijgen meer te maken met de angst en het wantrouwen, wie is voor je en wie zal je verraden? Er zitten veel plotwendingen in het boek, daardoor wil je blijven doorlezen. Een boek met een zeer actueel thema en een open eind, waardoor je uitkijkt naar het vervolg.

Meer recensies van wil veltkamp