een liefde in WOI

wil veltkamp 02 december 2022
Femke Roobol is een auteur die mij geheel onbekend is. Heel nieuwsgiering begon ik dan ook aan haar historische roman ‘Gevangen in leugens”. Dit boek speelt zich voornamelijk af in België tijdens WOI, de grote oorlog. De historische feiten die voorkomen zijn interessant verweven in verhaal, maar voeren niet de boventoon in dit boek. De details die vermeld worden, laten zien dat Femke Roobol veel onderzoek heeft gedaan over de WOI. Maar meer nog dan een verhaal over deze oorlog, gaat het verhaal over 2 jonge mensen en hun liefde voor elkaar, over hun hoop, over overleven en vergeving. Deze mix vormt een fijne balans tussen enerzijds de gruwelijkheden van de oorlog en anderzijds de liefde van 2 mensen voor elkaar.
Op 15-jarige leeftijd gaat Julia met de 10 jaar oudere Éloi mee om samen op te treden als koorddansers. Ze zijn dag en nacht samen en hebben een hechte vriendschap. Dan breekt de oorlog uit. Éloi meldt zich als soldaat en Julia zet zich in als smokkelaar. Het is de vraag of ze elkaar ooit weer zien. Onafhankelijk van elkaar worden ze gerekruteerd voor de Britse inlichtingendienst en zo komen ze elkaar weer tegen. Maar ook hier verliezen ze elkaar weer uit het oog.
Op een inlevende, vlotte schrijfstijl worden de hoofdstukken afwisselend vanuit Julia en Éloi geschreven. De personages worden goed neergezet, met al hun twijfels en hun liefde. Je ziet ze groeien, vooral Julia wordt volwassen. Maar ook de andere personages worden met enkele woorden mooi omschreven. Ze gaan echt voor je leven. Dit is een boek dat ik een ieder aanraad om te lezen.

Meer recensies van wil veltkamp