vol verrassingen

wil veltkamp 12 april 2024
De tweeëntwintigste thriller over Rani Diaz ‘Doolhof van verraad’ van de hand van veel- en snelschrijver Sterre Carron is er weer één vol verrassingen. Het boek begint met een spannende proloog over iets dat twintig jaar geleden is gebeurd. Deze zaak is nog steeds onopgelost.
Dan gaat het verhaal naar het heden. In Mechelen wordt een tiener van Haïtiaanse afkomst of brute wijze vermoord. De modus operandi lijkt heel veel op de cold case van de proloog. Het slachtoffer van destijds was de beste vriendin van een van de inspecteurs van nu. Dan wordt er weer een meisje vermoord. Is er een copycat aan het moorden of is de dader van toen teruggekeerd? Of is er een racistische groepering aan het moorden geslagen? Rani en haar team zijn zeer gedreven om verborgen waarheden te achterhalen. Tijdens hun onderzoek krijgen ze angstaanjagende aanwijzingen dat het volgende slachtoffer al uitgekozen is. Kunnen ze het moorden stoppen, of belanden ze in een doolhof van verraad?
In tweeënzeventig korte hoofdstukken steeds vanuit een ander personage worden we door deze meeslepende thriller gevoerd, vol met plotwendingen en geheimen. Juist door de perspectiefwisselingen houdt het verhaal vaart en worden we meegenomen in de zoektocht van het team. Ik heb het al eens eerder aangegeven dat ik een beetje een haat-liefde verhouding met Rani heb, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat de auteur me blijft verrassen met haar personage. Dit keer namelijk vond ik haar gedrag zeker acceptabel. Maar heel het team, met de toevoeging van een nieuwe inspecteur wordt waarheidsgetrouw neergezet. Met al hun hebbelijkheden. Met hun ongekamde haren, hun slaapgebrek of hun zin aan snoepen. En daarnaast houden natuurlijk de spannende plotwendingen, de details en de gruwelijkheden je aan de stoel gekluisterd omdat je wilt weten hoe het afloopt. Met recht is Sterre Carron in 2023 genomineerd voor de oeuvreprijs ‘De Max Gouden Vleermuis’.

Meer recensies van wil veltkamp