Is dit het einde van het spannende verhaal met Floor in de hoofdrol?

wil veltkamp 29 maart 2024
Het afsluitende deel ‘Slangenvel’ van de trilogie over Floor, geschreven door Marja Boomstra las ik voor de boekenreizigersleesclub. Het boek is als stand-alone te lezen, maar fijner is het om de voorgeschiedenis beschreven in Slangengif (1) en Slangenkoning (2) eerst tot je te nemen.
Deel drie begint dertien jaar na het tweede deel. Floor en Rayan wonen met hun kinderen in Cairo. De eerste jaren was Floor druk met de kinderen en later stortte ze zich op de taal. Rayan lijkt alleen maar te werken, hun huwelijk is in een sleur terechtgekomen. Floor werkt af en toe als reisleider bij een Nederlandse organisatie. Tot haar verbazing ziet ze bij een rondreis enkele bekenden. Samen met deze mensen maakte Floor dertien jaar geleden ook een rondreis. Het bevreemdt haar zeer als deze mensen zeggen dat ze door haar zijn uitgenodigd. Voor en tijdens de reis volgen er angstaanjagende gebeurtenissen. Er overlijden zelfs mensen. Zo langzamerhand krijgt Floor in de gaten dat iemand uit haar verleden haar kwaad wil berokkenen. Rayan start een onderzoek op, maar als hij ontdekt dat Floor geheimen voor hem heeft en het lijkt dat Floor hem bedriegt met een ander, doet dit heel veel met zijn vertrouwen in haar.
In drie verschillende lettertypen krijgt je het verhaal voorgeschoteld. Elk vanuit een ander perspectief. Je krijgt beetje bij beetje uitleg over ieders bedoelingen. Soms eindigt een perspectief met een cliffhanger, daardoor blijf je nieuwsgierig. Alle gedachten van Floor, Rayan en de dader komen aan bod en hierdoor kun je je goed inleven. De schrijfstijl boeit, alhoewel er soms wel in herhalingen wordt gevallen als er van perspectief werd gewisseld. Toch blijft tot het eind toe het verhaal spannend en interessant en wordt er geëindigd met een behoorlijke plottwist. Ik las dat dit het laatste deel over Floor zou zijn, maar hiermee word je toch weer aan het twijfelen gebracht.

Meer recensies van wil veltkamp