een beklemmend naoorlogs verhaal

wil veltkamp 03 april 2024
‘De bewaring’ is een literaire debuutroman geschreven door Yael van der Wouden. Het verhaal speelt zich af in het naoorlogse Overijssel, de beginjaren ’60. Over de oorlog wordt het liefst zo weinig mogelijk gepraat. Na het overlijden van haar moeder woont Isabel alleen in een groot huis. Haar broer Hendrik is al op jonge leeftijd vertrokken omdat zijn homoseksuele relatie werd afgekeurd, haar broer Louis heeft enkel vluchtige relaties en is druk met zijn carrière. Als Louis een beroep op haar doet om zijn vriendin Eva tijdelijk bij haar te laten wonen kan ze niet tegen zijn dwang op. De vrouwen zijn in alles elkaars tegenovergestelde. Isabel houdt van rust, is bedeesd, voorzichtig ja zelfs wat angstig. Eva is nieuwsgierig en luidruchtig. Ze verdragen elkaar. Maar dan verdwijnen er kleine dingen, zoals een lepeltje, een mes en een kom. Het valt de geordende Isabel al snel op. Zou Eva hierachter zitten? Isabel houdt Eva krampachtig in de gaten.
Het verhaal is doorspekt met beklemming. Je leest over de worsteling van Isabel met zichzelf, haar verleden, haar angst, haar dwang om overal controle over te hebben. Hierbij kan ze Eva missen, net zoals ze niet zit te wachten op haar opdringerige buurjongen. Toch raken de vrouwen er langzaam aan gewend om samen in het huis te wonen en als Eva een gevoelige snaar weet te raken krijg je als lezer ook meer begrip voor hun gedragingen.
Het boek is in drie delen opgesplitst, waarvan vooral het laatste deel veel duidelijkheid geeft. De plot is mooi uitgewerkt, maar ook schrijnend. Het boek geeft een duidelijk tijdsbeeld van de wederopbouw en hoe er destijds tegen sommige zaken wordt aangekeken. Jammer dat de fantasie van de lezer niet geprikkeld wordt maar er nadrukkelijke seksuele verrichtingen worden beschreven. Dat heeft dit verhaal niet nodig, de spanning tussen de vrouwen en het verleden kan zeker zonder. 3,5*

Het Engelse manuscript van ‘de bewaring’ belandde op het bureau van de internationale topagent Anna Stein (o.a. agent van Hanya Yanagihara). Zij was zo enthousiast dat ze besloot het in meerdere landen te vertegenwoordigen. Het boek wordt daarom ook in diverse andere talen uitgegeven. ‘De bewaring’ verschijnt in Nederland bij uitgeverij Chaos, dit is een feministische uitgeverij, een imprint van Das Mag. Dit is natuurlijk ook logisch, want de oprichter van Chaos is de auteur, Yael van der Wouden.
Mijn dank aan Hebban, ik was nummer 345 van de 350 vooruit lezers die in ruil voor een recensie een ongecorrigeerde drukproef kregen.

Meer recensies van wil veltkamp