actueel en spannend verhaal

wil veltkamp 29 maart 2024
Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nog nooit van Marjolein van der Gaag had gehoord en derhalve ook niets van haar hand heb gelezen. Maar daar gaat verandering in komen nu ik ‘Verlaat de gevangenis zonder betalen’ heb gelezen. Een heel bijzondere titel, maar één die perfect bij de inhoud van dit boek past.
Marjolein van der Gaag is winnaar van de Zilveren Strop 2022. Ze schreef een aantal thrillers. Maar ook schreef ze onder anderen een aantal korte verhalen samen met Marcella Kleine.

‘Verlaat de gevangenis zonder betalen’, één van de kanskaarten van het spel Monopoly als titel van een boek, lijkt in eerste instantie een beetje vreemd, maar is niet zonder reden gekozen.
Marjolein neemt ons mee in de (nog steeds actuele) wereld van de Belastingdienst en de Toeslagenaffaire. Op een heel fijne manier komen fictie en non-fictie samen.
Afdelingsdirecteur Brenda van Ameland wordt al maandenlang opgeslokt door de ontstane puinhoop rondom de kinderopvangtoeslag. Hierdoor verwaarloost ze haar gezin. Ze heeft geen idee wat haar kinderen uitspoken en ook de zorgen van echtgenoot Ronald kent ze niet. Op een ochtend verschijnt hun dochter Marit niet op school en niemand weet waar ze is.

Het is schrijnend om te lezen hoe er met de slachtoffers van de Toeslagenaffaire is omgegaan. Bijna krijg je begrip voor de actie van de dader. Maar ook de wantoestanden bij de Belastingdienst komen aan bod. Van der Gaag heeft dit op een zeer originele, maar ook spannende manier met elkaar verweven. Ze neemt ons mee in het gezin van Ronald, Brenda, Joep en Marit. Het verhaal bevat meerdere delen, het heden en het verleden worden van meerdere kanten belicht en meerdere malen kruipen we in het hoofd van slachtoffers. Hierdoor blijft het lang onduidelijk wie de werkelijke dader is. Maar ook de spanningen die er zijn tussen Ronald en Brenda worden duidelijk beschreven. De problemen die ze beiden op hun werk hebben zijn zeer realistisch weergegeven.
Kortom alle personen komen voor je tot leven. De schrijfstijl is vlot en zodanig dat je nieuwsgierig bent naar de afloop. Tel daarbij de empathie voor meerdere personen, de emoties die beschreven worden en je hebt een boek dat je niet weg kunt leggen voordat het uit is.

Meer recensies van wil veltkamp