DAADkrachtig boek met goede spanning en veel plottwisten

WillemijnOuss 05 mei 2020
‘Geen slechte daad’ mocht ik lezen met een leesclub van Hebban. Het begint met Cassie die op weg naar huis getuige is van een ruzie tussen een man en een vrouw. Ze belt 112 en doet wat de telefoniste haar verzocht niet te doen, ze stapt uit de auto. Voordat de politie arriveert belandt ze in het gevecht en zegt de man haar dat zij de vrouw moet laten doodgaan, dan blijft zij bespaart. De man rijdt in haar auto weg, met haar tas erin, haar portemonnee en dus alle gegevens van haar, haar man en haar twee kinderen. De dag daarna verdwijnt haar man en wordt het verhaal steeds gruwelijker.

Heather Chavez is een Amerikaanse auteur die Engelse literatuur heeft gestudeerd en als journalist, redacteur werkte. Daarnaast was de auteur voor thriller- en televisieblogs. Ze werkt momenteel als PR-medewerker voor een grote gezondheidsorganisatie, waar ze human interest-stukken schrijft. Dit is haar eerste gepubliceerde boek, haar eerdere manuscripten kreeg ze niet verkocht. Ze is bezig met haar tweede thriller.

Het boek heeft korte hoofdstukken en een groot lettertype. Dit maakt het een boek die je nog gauw even pakt, nog even een hoofdstuk doorleest en waar de vaart goed in zit. Voor je het weet heb je het boek uit. Het boek blijft verbazen, niets is wat het lijkt. Ik heb een paar keer gedacht dat ik wel wist welke richting het op zou gaan, maar dan kwam er weer een hele andere twist en bleek het heel anders in elkaar te zitten.

Het verhaal is absoluut spannend, oprecht een psychologische thriller met goede dosis onderhuidse spanning. Cassie zuigt je mee met haar verhaal, het hele boek volgen we haar. Ze heeft een leuke dosis zelfspot en kan lekker sarcastisch uit de hoek komen. De overige personages zijn minder goed uitgediept. Het zijn er ook veel te veel, waardoor je de draad soms kwijtraakt, verbanden niet goed meer ziet en relaties niet helemaal duidelijk zijn. Het verhaal is niet realistisch, maar wel geloofwaardig beschreven, al is de ontknoping wat ver gezocht. Het magische geheugen van Cassie kon me wel eens irriteren. Zo is ze erg goed in het onthouden van telefoonnummers, maar vergeet ze haar telefoon zo ergens. Dat lijkt soms iets te toevallig. 3 sterren.

Meer recensies van WillemijnOuss