Vlot debuut van een typische rechercheur met een uitmuntend onderbuik gevoel

WillemijnOuss 23 januari 2020
Angela Marsons was voorheen beveiliger en is vervolgens thrillers gaan schrijven. Sinds 2015 zijn er 12 boeken in Engeland uitgekomen in de Kim Stone serie. Het eerste deel is nu vertaald naar het Nederlands. Marsons woont in Engeland, waar haar thrillers zich ook afspelen. Ze wordt vergeleken met M.J. Arlidge, dat is begrijpelijk: Helen van Arlidge heeft meerdere overeenkomsten met Kim van Marsons.

Het begin, jaren geleden, vijf mensen om een graf, een diep bewaard geheim met grote gevolgen.
Jaren later wordt er meerdere moorden gepleegd, mensen die in het weeshuis hebben gewerkt. Kim Stone is de rechercheur die op de zaak wordt gezet. Een moeilijke vrouw, die moeilijk contact maakt en onderhoudt en erg nors kan zijn. Ondertussen kan ze zich heel goed inleven in de meisjes van het weeshuis en trekt de zaak haar aan. Ze is gedreven en zal alles doen om de zaak op te lossen. Het is overduidelijk een boek waar meerdere delen van uitkomen waarbij Kim Stone de hoofdrol zal spelen. In dit boek leren we haar al goed kennen en is het een karakter waar we nog veel van kunnen verwachten.
Het boek heeft korte hoofdstukken, afwisselend vanuit het perspectief van Kim Stone, het perspectief van de dader, het verleden en andere personages. Hierdoor wordt je meegezogen in het verhaal. De afwisseling zorgt voor een goede spanningsopbouw en er zijn meerdere twisten in het verhaal en op het eind komt alles samen. Helaas lijken sommige wendingen wat abrupt en ver gezocht. Ook hoe Kim Stone meer lijkt te werken op haar onderbuik gevoel dan op feiten is wat teleurstellend. 3*

Meer recensies van WillemijnOuss