Verdwenen

Wilma Hartman 21 november 2020
Toen er op facebook een oproep werd gedaan om Verdwenen van Ingrid Oonicx te mogen proeflezen heb ik mij opgegeven. Ik had eerder Sluipweg gelezen en dat boek is totaal niet blijven hangen, mijn recensie was duidelijk niet erg positief. Toch zijn er zat mensen groot fan van de boeken van Ingrid en dat maakte dat ik wel benieuwd was hoe Ingrid zich had ontwikkeld. Ik ben de Crime Compagnie dan ook erg dankbaar dat ik de kans kreeg om dit boek te mogen proeflezen. Hoe het me bevallen is? Daar kan je achter komen door deze recensie te lezen.

Het boek vertelt het verhaal van Simone, dochter van een bewust ongehuwde moeder, die op haar sterfbed te horen krijgt wie haar vader is, een Spaans-Baskische man die mee voer op een schip dat is vergaan op de oceaan. Simone weet als journaliste haar redacteur enthousiast te maken voor het verhaal dat niet uitgebreid in de pers aan de orde is geweest. Ze mag gaan graven naar de oorzaak van het ongeluk vanuit het perspectief, de zoektocht naar haar vader. Hoe dieper ze graaft hoe meer rare dingen gebeuren er. Haar speurtocht leidt uiteindelijk naar de geboorteplaats van haar vader.

Het boek is chronologisch geschreven met flashbacks naar de gebeurtenissen op het schip. Er komen steeds brokjes vrij precies genoeg om je nieuwsgierigheid te prikkelen en om door te willen lezen. Kortom het is een spannend boek met genoeg elementen om je aandacht vast te houden; spanning, nieuwsgierigheid en een vleugje romantiek.

Wat nu zo bijzonder is, het is compleet tegenovergesteld met dat wat ik over Sluipweg heb geschreven in mijn recensie. Het lijkt wel een compleet andere schrijfster. Ik vroeg me af of Sluipweg geen young adult was, nu daar hoef je bij dit boek echt niet aan te twijfelen, dit is echt voor volwassenen waar ook een young adult zich mee zou kunnen vermaken. Het is geen 12-in-een-dozijn verhaal en ik werd getriggerd om te bedenken of ik zelf ook echt zo ver zou gaan voor de zoektocht naar een vader die totaal geen rol heeft gespeeld in mijn leven. Kortom een heerlijk spannend boek met voor mij tot leven gebrachte personages. Ingrid heeft duidelijk groei doorgemaakt. Ik kan alleen maar zeggen, ga zo door! Daarom 4 sterren.

Meer recensies van Wilma Hartman