Een niet zo Scandinavische thriller

Wilma Hartman 09 mei 2020
Met een eigen exemplaar meegedaan met de Hebban Leesclub #ikleesthuis. Ik ben gek op Scandinavische thrillers en ontdek graag nieuwe parels. Het gaat een triologie worden dus als het een fijn spannend boek is, kan ik uitkijken naar het volgende deel!
Het boek vertelt het verhaal van inspecteur Vanessa die op non-actief is gesteld na het rijden onder invloed. Vanessa heeft moeite haar tijd in te vullen en gaat toch zelf op onderzoek uit in een zaak van de ontvoering van rijke zakenmannen. Daarnaast is er een verhaallijn over mensensmokkel en een verhaallijn over een overval op een juwelier. Hoe al deze zaken samen komen lees je in dit boek en ik niet verklappen. Een deel speelt in Zweden en een deel in de Duitse enclave in Chili.
Het verhaal is spannend en bij tijd en wijle gruwelijk maar het is niet meeslepend geschreven. Inspecteur Vanessa is te weinig ‘hoofpersoon’ in het boek. Nicolas, een van de andere personen in het boek, leer je beter kennen. Mogelijk dat je daardoor meer met hem meeleeft dan met de hoofdpersoon Vanessa. Het boek mist ook die onderkoelde spanning, het gevoel dat er wat gaat gebeuren of is gebeurd en je weet niet precies wat en dat is heel jammer. Dit komt misschien door de opbouw van het boek, maar heeft ook wel te maken met zinsbouw. De zinsbouw komt wat slordig over, afgeraffeld haast. Korte, haast incomplete zinnen, korte hoofdstukken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken lijken te hebben en zonder 'clifhanger' aan het einde van het hoofdstuk waardoor je uitkijkt naar het volgende stukje over deze verhaallijn. Tegen het einde van het boek kom je er achter dat ze toch met elkaar te maken hebben maar dan was je dat hoofdstuk allang weer vergeten.
Een groot deel van het boek zich afspeelt in Chili, in de Duitse enclaves. Dat was wel weer grappig, wist wel dat oorlogsmisdadigers naar Chili of een ander Zuid-Amerikaans waren gevlucht, omdat er geen uitleveringsverdrag was, maar dat er complete enclaves waren was ik me niet van bewust.
Er waren ook dingen die naar mijn gevoel niet klopten. Er werd de suggestie gewekt dat de mensenhandel voornamelijk kinderen betreft, maar dan wordt voor deze mensenhandel iemand meegenomen die toch echt geen kind meer is.
Alles bij elkaar geeft het boek me een dubbel gevoel, er zijn zeker spannende stukken maar mis toch van alles. Het boek lijkt ook een afgesloten geheel, ik mis de cliffhanger die maakt dat ik reikhalzend uitkijk naar een volgende deel.
Kortom het boek valt wat tegen en ik heb het boek nu een paar dagen uit en het boek blijft niet goed hangen merk ik, dat maakt dat ik niet meer dan 3 sterren kan geven. Ik hoop dat de schrijver wat gaat doen met de opmerkingen en aanbevelingen uit de leesclub en wie weet volgt er dan een geweldig deel 2.

Meer recensies van Wilma Hartman