Lezersrecensie
Historische roman over vechten voor vrijheid en recht
‘Goudpapaver’ gaat verder met de serie rondom twee families - blank en zwart - die al een halve eeuw met elkaar verbonden zijn. De slavernij is inmiddels decennia geleden afgeschaft, maar de verschillen tussen blanken en kleurlingen zijn nog altijd groot en voelbaar. Laila Ibrahim weet de situatie goed te schetsen en een helder beeld te geven van de dagelijkse discriminatie en uitbuiting, om nog maar te zwijgen van regelmatige lynchpraktijken; kleurlingen worden onderbetaald, werken langer en vaak niet in de sector waarvoor ze zijn opgeleid.
Naast al het onrecht zijn er ook glinsteringen van hoop te bespeuren. De geloofs- en levenslessen van Mattie zijn een bron van licht voor Jordan in de moeilijke en onzekere tijd waarin ze zich bevindt. En zij en haar dochter Naomi mogen dat zijn voor Sadie in haar ongelukkige huwelijk met de rechtlijnige Heinrich en in de zorgen die zij heeft om haar te vroeg geboren kindje. Tezamen maken ze zich eveneens sterk voor vrouwenkiesrecht.
Deze roman over familie en vriendschap die huidskleur overstijgt, laat zien dat er eind 19e eeuw voorzichtig positieve veranderingen kwamen voor de gekleurde bevolkingsgroep, maar benadrukt tegelijkertijd dat er nog veel obstakels en vooroordelen overwonnen moesten worden. Dit historische verhaal over pijn (uit het verleden), ongelijkheid en vechten voor vrijheid en recht, is net als de voorgaande delen van de serie ‘De eerste krokus’ opnieuw meeslepend.
Naast al het onrecht zijn er ook glinsteringen van hoop te bespeuren. De geloofs- en levenslessen van Mattie zijn een bron van licht voor Jordan in de moeilijke en onzekere tijd waarin ze zich bevindt. En zij en haar dochter Naomi mogen dat zijn voor Sadie in haar ongelukkige huwelijk met de rechtlijnige Heinrich en in de zorgen die zij heeft om haar te vroeg geboren kindje. Tezamen maken ze zich eveneens sterk voor vrouwenkiesrecht.
Deze roman over familie en vriendschap die huidskleur overstijgt, laat zien dat er eind 19e eeuw voorzichtig positieve veranderingen kwamen voor de gekleurde bevolkingsgroep, maar benadrukt tegelijkertijd dat er nog veel obstakels en vooroordelen overwonnen moesten worden. Dit historische verhaal over pijn (uit het verleden), ongelijkheid en vechten voor vrijheid en recht, is net als de voorgaande delen van de serie ‘De eerste krokus’ opnieuw meeslepend.
1
Reageer op deze recensie