heel bijzonder

xanne 02 februari 2020
Hannelore is een waargebeurd verhaal, geschreven uit de optiek van Hannelore zelf. Door Frank Krake.

Frank Krake (1968) volgde een opleiding tot Master in Marketing Strategy aan de Rijks Universiteit Groningen, naast zijn werk als ondernemer in de tuinmeubelindustrie. Zijn ondernemersloopbaan ging over hoge bergen maar vooral door diepe dalen en dat resulteerde in de autobiografie De Rampondernemer (2014). Na jaren intensief research schreef Frank Krake zijn eerste in eigen beheer uitgegeven boek Menthol (2016), over de zwarte man die Nederland leerde tandenpoetsen. Het boek werd aangeprezen bij DWDD en stond 12 weken in de Bestseller60.

Zijn volgende project ging over zijn grote (jeugd)liefde FC Twente en het voorzitterschap van Joop Munsterman bij die club. Dat resulteerde in het boek Rood Bloed (2017), dat door Voetbal Inside/Overamstel werd uitgegeven.

Tijdens een lezing over Menthol leerde Krake Wim Aloserij (94 jaar) kennen. Het klikte. Aloserij overleefde drie concentratiekampen en de scheepsramp met de Cap Arcona. Gegrepen door zijn verhaal schreef Krake het boek De laatste getuige, dat in april 2018 binnenkwam op plek 3 in de Bestseller60 en daar vele weken in bleef staan. Ook deze titel werd gepubliceerd door zijn eigen uitgeverij Achtbaan. Naar dit boek ben ik erg benieuwd.

Frank Krake verzorgt lezingen door heel Nederland over zijn ondernemersavonturen en zijn boeken.

Het boek Hannelore, uitgave februari 2020.

Van politieagent Peter Withag hoorde Frank Krake voor het eerst over een meisje dat mede door zijn toedoen uit de klauwen van een sekte was gered,

Het verhaal intrigeerde hem en uiteindelijk leidde dit tot een kennismaking met Hannelore. Voor het boek Hannelore interviewde hij de hoofdpersoon tientallen keren. Hij sprak met vele direct betrokkenen in deze zaak. Krake deed grondig onderzoek haalde nieuwe informatie en nooit eerder gepubliceerde foto s over de sekte naar boven. Sommige foto s zijn in dit boek gepubliceerd, al zijn bepaalde personages onherkenbaar gemaakt. Wegens de privacy van de betrokkenen.

Waar gaat dit boek over? (achterflap)

Hannelore groeide vanaf haar derde op in de sekte ‘gemeente Gods’, waar haar ouders actief lid waren. Het leven speelde zich deels af binnen de muren van een oud klooster in Nederland. Vijftien jaar lang werd ze gehersenspoeld en leefde ze in haar eigen wereld. De charismatische en zichzelf ‘profeet’ noemende sekteleider Sipke Vrieswijk voerde met zijn partner Aagje een waar schrikbewind. Niemand was veilig. Toen het einde nabij leek ‘ontvoerden’ ze Hannelore naar Israël, Zweden en Cyprus. Na jaren gevangenschap, drank en drugs bevrijdde de politie haar, tegen haar eigen wil. Een internationale klopjacht op Vrieswijk begon. Vanaf dat moment begon ook pas haar echte strijd. Het gevecht om opnieuw te leren leven, weer Hannelore te worden in een vrije wereld. Een wereld waarin ze voor haar eigen gevoel compleet vreemd is. Met vallen en opstaan wist ze uiteindelijk deze strijd te winnen. Nu leidt Hannelore (42) een gelukkig leven met haar grote liefde en vier kinderen en hoopt ze een voorbeeld te zijn voor velen.

Hannelores verhaal lijkt wellicht op een bizar incident, maar niets in minder waar. Anno 2020 zijn er alleen al in Nederland meer dan 80 sektes actief, met zo’n tienduizend volgelingen.

Wat vond ik van dit boek?

Ik ga heel eerlijk zijn. Normaal gesproken lees ik geen tot bijna geen waargebeurde verhalen en boeken. Dit, omdat ik echt lees voor mijn plezier. Veel waargebeurde verhalen zijn zo triest, ernstig en heftig, dat ik een somber gevoel krijg van een boek. Hierdoor ga ik dus normaliter dit soort literatuur uit de weg. In de facebook groep samenlezenisleuker, en bij reclames, kwam ik het boek Hannelore steeds tegen. Mijn aandacht was gek genoeg direct daar. Dit alleen al kwam door de zeer sprekende cover van het boek. Een simpele foto van Hannelore zelf. Zo simpel, maar tegelijkertijd zo’n kwetsbare, mooie foto. Binnen de facebook-groep samenlezenisleuker, kon je meedoen aan de winactie om dit boek vooraf te mogen lezen en te recenseren. Dit wilde ik graag doen. Out of my comfort zone, dat wel. Maar ik was zeer benieuwd en getriggerd. Blij was ik dan ook dat ik mocht meedoen, aan deze tour. Daarnaast zeer benieuwd naar dit boek.

Wat beweegt iemand om zich aan te sluiten bij een sekte? Waarom sleep je mensen (je eigen kinderen) hierin mee? Hoe kan het dat je op een bepaalde manier gehersenspoeld wordt, zonder dat je dat zelf doorhebt? Hoe gaat zo’n sekteleider te werk? Veel vragen op voorhand.

Dit boek is vanaf de eerste bladzijde best heftig. Het boek neemt je mee met elke stap binnen het ontstaan van de sekte, het geloof, de citaten. Het binnenkomen van mensen, het hoe de sekteleider beetje voor beetje, mensen afhankelijk maakt van zijn theorie. Zijn denkwijze en zijn macht. Hoe hij angst en onmacht creëert en inboezemt bij zijn volgelingen. Het verhaal is onwerkelijk, bizar, en daarom best eng. Want dat iemand bij machten is, zo bij mensen binnen te komen is surreëel. Zeker als je daarbij bedenkt dat dit verhaal gewoon echt is. Waargebeurd.

Het boek is heel innemend, bijzonder goed geschreven. De foto s toegevoegd bij het verhaal, zorgen dat je het boek met kippenvel leest. De foto s zijn een echte toevoeging aan het verhaal.

Ik wil zeggen dat ik mega veel respect heb voor Hannelore. Hoe ze gevochten heeft en gewonnen heeft. Hoe ze met alles is omgegaan en hoe ze dus nu in het leven staat. Maar ook dat ze dit verhaal heeft kunnen en willen delen, vind ik zeer bijzonder.

Ook gaat mijn respect uit naar Frank Krake, de manier hoe hij dit bizarre leven en verhaal heeft kunnen vormgeven in een boek is echt goed. Nergens heeft hij een eigen mening of ingeving of gevoel neergezet. Dit is Hannelore haar verhaal, en alleen van haar. Zeer goed gedaan. Zeer respectvol omschreven. Mijn complimenten.

Ik geef dit boek een dikke vijf sterren. Ben zeer onder de indruk. Heel blij dat ik dit boek heb mogen lezen en recenseren.

Meer recensies van xanne