Somber!

Yarp 27 juni 2021
Ik kwam op dit boek door een prachtig citaat eruit, dat ik las in Guido van Hengel, Roedel. Dat is een heel goed boek, dat ik iedereen kan aanraden. Ik begon dus vol verwachting aan Stevanovic. Maar algauw werd ik bekropen door zelfmoordgedachten en ik moet bekennen dat ik het niet heb uitgelezen. Ik kom alles met elkaar op 40 pagina's aan het begin en 20 verderop, die ik heb gelezen om te checken of het echt zo erg is, en ja, het is ook verderop heel erg. De slechtheid van de mens staat centraal, en daar lees ik normaliter graag over. Maar meestal gaat dat gepaard met humor en lichtpuntjes en die zijn bij Stevanovic niet te ontdekken. Hij is echt een hele sombere man. In korte zinnetjes (een maniertje, vind ik) beschrijft hij de gruwelijke mens. En zijn gruwelijke daden. En zijn gebrek aan humor.
Deze bespreking is natuurlijk waardeloos als recensie. Waarschijnlijk hebben we hier te maken met een meesterwerk. Anders zou het niet vertaald zijn. Iemand vindt het heel mooi. Alleen ik niet. Ik ga het op Marktplaats zetten. Niet kopen.

Meer recensies van Yarp