Gaaf sprookje met een twist!

Yvie 29 augustus 2017 Hebban Recensent
“In the forest of primeval
A school for Good and Evil
Twin towers like two heads
One for the pure
And one for the wicked
Try to escape you'll always fail,
The only way out is
Through a fairytale.”

Once upon a time woonden er twee meiden in Gavaldon, Sophie en Agatha. Doordat er elke vier jaar twee kinderen verdwijnen, ging er een mythe rond die vertelde dat deze kinderen werden ontvoerd om op The School for Good and Evil te leren hoe je je moet gedragen om in sprookjes te verschijnen. Sophie doet daarom haar uiterste best zo goed mogelijk te leven, want ze zou graag ooit prinses worden. Agatha gelooft er allemaal niet zo veel van en doet daarom haar ding. Op een nacht worden de twee meiden ontvoerd.. Agatha beland bij Good en Sophie beland bij Evil. Trouble in Paradise! Geeft dit nog een Happily Ever After...?

"Tonight she would live out her fairy taile."

Oooh, wat een heerlijk boek! De vele verwijzingen naar bestaande sprookjes zijn echt ontzettend goed verweven in het verhaal en elke keer dacht ik weer "oja, er is meer dan Belle en het Beest en Assepoester". Ondanks deze verwijzingen, krijgen we toch een ontzettend uniek verhaal vol met actie.

Dit boek staat aangeprezen als middle grade, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Teveel Evil hiervoor denk ik. Maar buiten de fantastische werelden die als zwart en wit zijn, krijgen we ook kleine levenslesjes tussen de regels door en bevat het gewoon tal van elementen. Vriendschap, liefde, verraad zijn sleutelwoorden, maar daarbuiten is er echt nog veel meer.

"We think we know on what side we're on. We think we know who we are. We tear life apart into good or evil, beautiful of ugly, princess or witch, right or wrong. But what if there are things in between?"

Ik heb genoten. 4 dikke sterren.

Meer recensies van Yvie