Idealistische situatie in een realistisch jasje

Yvie 30 mei 2023 Hebban Recensent

Het is toch ieders droom om een een tijd uit alle hectiek van het dagelijkse leven te vertrekken? Rutger en Kim vinden van wel en ze besluiten een halfjaar met hun zeilboot te reizen richting de Cariben. Na een jaar plannen, gaat het dan eindelijk gebeuren: Kim heeft haar baan opgezegd, hun achtjarige dochter Peru mag met 'thuis'-onderwijs dat halve jaar van de klassen wegblijven en Rutger staat te popelen om het ruime sop te kiezen. Het gezin neemt afscheid van hun dierbaren en begint aan hun avontuur. Ze ondervinden al snel dat een boot niet de comfort en ruimte geeft als een woonhuis, maar ze zijn vastbesloten om de ervaring te gebruiken om er als gezin sterker uit te komen. Maar of dat lukt?

'Met elk hoofdstuk wordt er een stukje onrust toegevoegd.' – Recensent Yvonne

De zussen Victoria en Alexandra Nagelkerke zijn niet vies van een pseudoniem. Als Eva Monté brachten ze twee thrillers uit, waarvan hun debuut Te koop in 2015 werd genomineerd voor de Hebban Thrillerprijs. Momenteel vormen de dames de auteursnaam Eva Nagelkerke. Stille wateren (2019) en De perfecte engel (2021) behaalden de shortlist van de befaamde Hebban Thrillerprijs. Sinds februari 2023 ligt hun nieuwste boek in de schappen: Niet mijn droom.

Het verhaal start in Colombia, waar net een lijk is ontdekt. Het verklapt niets, maar weet nieuwsgierigheid op te wekken en zorgt voor een onheilspellende sfeer. Na de korte proloog word je teruggeblazen naar Nederland, waar je de gezinsleden leert kennen. Een simpele schijfstijl boordevol details brengt een huiselijke klank teweeg en met elk detail krijgen de personages meer gestalte. Rutger heeft graag de touwtjes in handen en zijn vrouw Kim doet alles om de goede vrede te bewaren. Hun dochter Peru heeft het zwaar: ze wil niet op een kleine boot zitten met haar vaders strenge kapiteinsregels en de heimwee naar haar vriendjes en voetbalpartijtjes wakkeren al aan voordat ze goed en wel zijn uitgevaren. Vanzelfsprekend vraag je je af wat goed ouderschap inhoudt. En dat is nou net waar de kracht van Niet mijn droom in schuilt. De kleine onbenulligheden die ogenschijnlijk niet veel lijken te betekenen, maar toch van veel waarde zijn als je er even over nadenkt. Niet alles is wat het lijkt.

Af en toe wordt de reis onderbroken door een ander perspectief, waarin je Raúl en Rosalía leert kennen. Ze wachten met smart op de geboorte van hun vierde kind als Raúl voor zijn werk wordt opgeroepen. Hij brengt hun drie kinderen naar zijn zus en zorgt voor gezelschap voor Rosalía. Hij lijkt echter weinig goeds voor ogen te hebben. De toevoeging van deze verhaallijn schroeft de tensie op. Doordat er niets bekend is over het werk van Raúl is er ruimte voor speculatie. Ook ontspruit de vraag wat deze totaal verschillende verhaallijnen met elkaar te maken gaan hebben.

De spanning komt traag op gang en moet het in eerste instantie voornamelijk van de ongemakken en conflicten van beide gezinnen hebben. De opbouw is echter zeer goed en met elk hoofdstuk wordt er een stukje onrust toegevoegd. Agitatie is vanaf het begin aanwezig, maar de tergende kwesties die Nagelkerke weet te omschrijven zijn zenuwslopend. Het is dan ook jammer dat de spanning zich nergens goed weet te ontladen, waardoor er constant iets in de lucht blijft hangen. Richting het eind van het verhaal ontstaan er buitensporige situaties die een normaal mens (waarschijnlijk) nooit zal meemaken, maar toch weet het geheel realistisch over te komen. De kalme geest en eerlijkheid van de personages geven een vertrouwen mee, waardoor je je gemakkelijk kunt inleven terwijl je je afvraagt wat je zelf zou doen.

Niet mijn droom is een psychologische thriller die een onwerkelijke reis heel realistisch weet te maken. De schrijfstijl is simpel, maar keurig in balans gebracht door de weelderige details. De kleine onbenulligheden houden het interessant en voeren de spanning mondjesmaat op. En soms is dat gewoon even net wat je nodig hebt.

Meer recensies van Yvie