Een sprekend dorp

Yvie 26 augustus 2023 Hebban Recensent
In Oostenrijk, vlakbij de grens, ligt het fictieve dorpje Dunkelblum. Het lijkt een dorp zoals vele andere: de inwoners wonen in harmonie met elkaar en zijn vriendelijk tegen vreemdelingen en toeristen. Maar schijn bedriegt, want achter de façade blijkt dat de Oostenrijkers een rijke geschiedenis delen die terugvoert tot de Tweede Wereldoorlog. Ze hebben geleerd te zwijgen over de narigheid, maar als een toerist in de nazomer van 1989 hun roerige historie naar boven haalt, verandert dat het gehele dorp...

Dunkelblum kent veel personages en de royale hoeveelheid hiervan kan verwarring veroorzaken. Zeker op het begin, wanneer je nog moet wennen aan de manier van schrijven en de woorden nog geen betekenis hebben, is het erg veel informatie ineens. Zodra het verhaal vordert, blijkt deze manier van introduceren juist een aanwinst voor het verhaal. Het zijn niet de inwoners van Dunkelblum die het verhaal vertellen, maar het dorp zelf. Het is bewonderenswaardig hoe Menasse het voor elkaar krijgt om een dorp te laten spreken. Het ogenschijnlijke lichte en simpele verhaal blijkt uit veel lagen te bestaan. Het kost alleen wat doorzettingsvermogen om daar te komen. Mocht je in de problemen komen door de vele namen die voorbij schieten, kan de namenlijst achterin het boek hulp bieden.

Menasse's schrijfwijze is wat onbeduidend: op het ene moment barst het boek uit haar voegen van de weelderige details, terwijl er op een ander moment eigenlijk net te weinig informatie voorhanden is. Serieuze onderwerpen worden omhuld door een bespottelijke toon en vleugjes humor. Regelmatig staan er onvertaalde Duitse woorden in de tekst, maar de meeste hiervan zijn op het einde van het boek opgesomd met een Nederlandse vertaling e/of betekenis erbij.

Dunkelblum heeft veel te bieden, maar het is wel even zoeken. Dit is dan ook niet voor iedereen weggelegd. Als je er de tijd voor neemt, zul je echter met een portie concentratie en doorzettingsvermogen de geheimen van het dorpje naar boven weten te halen. Het is een boek dat bij elke herlezing waarschijnlijk weer nieuwe elementen naar voren brengt en ik kijk persoonlijk al uit welke leeservaring het me de volgende keer zal opleveren. Voor nu 3,5*.

Meer recensies van Yvie