Goed geschreven jeugdthriller

Apollo's ondergang (****)
Rom Molemaker
Uitgeverij Holland

Synopsis
Lester Stevens is thuis puberaal en onhandelbaar geworden en zijn moeder heeft hem en zijn gedrag niet meer onder controle. Ze besluit hem naar een particulier instituut, het Predikman, te sturen waar ze hem de normen en waarden van het leven proberen bij te brengen.
Onder het toeziend oog van een ouderejaars, Apollo Vrieling, leert Lester zijn nieuwe verblijfplaats en zijn bewoners kennen. Alleen heeft Apollo de neiging om Lester te kleineren en in discrediet te brengen. Dit leidt tot opstandigheid bij Lester en hij probeert Apollo onderuit te halen. Lester wordt bijgestaan door zijn nieuwe vrienden en wanneer er steeds meer details over Apollo naar buiten komen, krijgt alles een onverwachtte wending.

Quote
De dagen gingen voorbij, niet als een snelstromende rivier, maar gestaag, de een na de ander. De kou ging uit de lucht en het werd langzaam meer en meer lente. En zonder te beweren dat ik me nou zo thuis voelde op het Predikman, ik raakte steeds meer gewend.

Recensie
Deze Young Adult Thriller brengt de problemen van opgroeiende pubers aan de orde. Soms zijn de gedachten van deze jongeren oncontroleerbaar en hebben ze extra sturing nodig. Het is auteur Rom Molemaker goed gelukt om inzicht te geven in wat er op sommige momenten in de hoofden van de jongeren omgaat. Dit resulteert in een goed geschreven verhaal met herkenbare personages en situaties. In de personages zit genoeg diepgang om je een voorstelling te kunnen maken van hun gedrag en problemen. Soms was ik naar net iets meer details op zoek maar voor het verhaal was het duidelijk niet noodzakelijk.

De omgeving is idyllisch te noemen, met het bos en het riviertje rondom de huizen van de bewoners van het instituut. En het grote grasveld in het midden. Maar bij de benaming van "particulier instituut" past dit dan weer wel.
Door de samenloop van omstandigheden, die normaal overkomen, brengt dit verhaal voldoende spanning met zich mee en maakt het nieuwsgierig naar het verdere verloop en de afloop van het verhaal.

Al met al een echte aanrader en ik hoop nog veel van deze auteur te lezen.

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans