Furie (***)
Auteur: Katie Lowe
Uitgeverij A.W. Bruna

Het verhaal
Engeland 1998. Een zestienjarig meisje wordt dood gevonden op het terrein van een Britse meisjesschool. Ze is volledig in het wit gekleed en zit op een schommel. Haar doodsoorzaak is onbekend.

Vier meisjes weten wat er gebeurd is. Ze hebben altijd gezwegen. Tot nu.

Heden. Na een ongeluk waarbij haar vader en zus omkwamen, krijgt Violet een studiebeurs voor Elm Hollow Academy, een prestigieuze particuliere meisjesschool. De school ligt in een stil kustplaatsje met een zwarte geschiedenis - in de zeventiende eeuw vonden er heksenprocessen plaats. Violet sluit vriendschap met drie meisjes en wordt meegesleept door hun fascinatie voor hekserij en occultisme. Maar wanneer negen maanden na haar vermissing het lichaam van een voormalig lid van het vriendinnengroepje wordt gevonden, begint Violet te twijfelen aan haar vrienden, haar docenten en zelfs aan haar eigen beoordelingsvermogen.

Quote
"We kwamen in de buurt van het goddelijke. We raakten goden aan, voelden hen door onze aderen stromen. We voelden dat lust, afgunst en hebzucht onze harten sneller deden kloppen; maar een tijdje hadden we het gevoel dat we echt, spectaculair leefden. Het had ieder van ons kunnen zijn die daar als de Madonna op die zachtjes wiegende schommel zat. Het was puur geluk dat zij het was en niet ik."

Recensie
Na de veelbelovende start met de vondst van het lichaam van een meisje komt het verhaal traag op gang. Het mist de vaart en diepgang die van een goede thriller verwacht mogen worden.
De personages zijn zeker wel realistisch neergezet maar missen details en inhoud.
De omgeving van de school en het stadje is zeer sfeervol maar mist de nodige details om je goed in te kunnen leven. Dit is jammer want het verhaal heeft echt potentie.

Het verhaal is eerder een Young Adult Thriller dan een Literaire Thriller, met de 4 zestienjarige vriendinnen die zichzelf en elkaar ontdekken in een realistische hedendaagse wereld. Met experimenten, ontdekkingen en vergissingen die bij jong volwassenen horen. (Aangeraden wordt om sommige van deze experimenten niet thuis uit te proberen!)

Een verhaal vol vriendschap, liefde en acceptatie. Maar ook vol geheimen, verdriet, pijn en uiteindelijk verlossing.

Auteur
Katie Lowe studeerde af aan de Universiteit van Birmingham. Ze schreef voor onder meer The Guardian, The Independent en de BBC en is de schrijver achter het blog Fat Girl, PhD. Katies debuutthriller Furie verschijnt in 11 landen.

Reacties op: Matig debuut

Furie - Katie Lowe
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99