Tof vakantieboek

YvonnevanPeel 19 mei 2020
Een hele tijd al keek ik uit naar dit boek, want de voorafgaande thriller van Esther Verhoef was echt ijzersterk. Ik was dan ook dik content toen ik dit boek eindelijk te pakken had!

Iris gaat in een oldtimer die ooit van haar moeder was een roadtrip maken door België, Frankrijk en Spanje. Uiteindelijk arriveert ze bij het huis van haar moeder in Portugal aan. Aan het begin van haar reis komt ze de knappe sportinstructeur Mischa tegen, die liftend op weg is naar Spanje. Iris kent hem al van de sportschool, dus lijkt het haar veilig om hem een lift te geven. Maar kent ze hem ook werkelijk?

Het is echt zo'n perfect boek voor op vakantie, maar in deze coronatijden komt hij ook erg goed van pas. Er zijn zeker meer boeken te lezen, maar dit is wel met veel vakmanschap geschreven. Ik heb weer veel leesplezier gehad van dit boek! Lekker korte hoofdstukken, die je door het verhaal laten vliegen en ervoor zorgen dat het nergens langdradig wordt. Weliswaar denk je in het begin al snel te vermoeden hoe het in elkaar steekt, maar dat is buiten de waard gerekend. Er volgt een alleszins verrassende twist, die me echt even van mijn stuk bracht. Ik zag het dan ook in geen velden of wegen aankomen, zeer goed gedaan dus!

Ik begrijp ergens ook wel dat er lezers zijn die zeggen dat het boek een beetje tegenvalt. Ook ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat dit soort verhalen er van dertien in een dozijn zijn. Het voelt ook een pak minder origineel aan dan bijvoorbeeld 'Lieve mama' of 'De kraamhulp'. Het blijft alleszins een goed boek, waardoor ik er zeker 4 sterren voor over heb.

Niet enkel de iets zwakkere originaliteit zorgt voor aftrek van punten, maar een klein beetje ook wel het einde. Dit was mij wat te voorspelbaar en te gemakkelijk.

Al bij al een vermakelijke thriller. Verwacht er geen literaire hoogstandjes in te lezen, maar verheug je gewoon op een een tof vakantieboek dat vlotjes leest!

Meer recensies van YvonnevanPeel