Even stil van...

YvonnevanPeel 18 juni 2022
Omdat ik graag true crime lees/kijk, verheugde ik mij enorm op dit boek. Ook nog over een seriemoordenaar van wie ik het bestaan niet eens wist, eens wat anders dan die eeuwige Ted Bundy of zo. Luijten volg ik al een tijdje, wat mij extra nieuwsgierig maakte. Meteen gedownload dus en beginnen lezen. Wat een boek...
De opening greep mij direct; de schrijver heeft gekozen om elk hoofdstuk/deel met een citaat van de moordenaar zelf te laten beginnen, wat hij gezegd heeft tijdens zijn verhoor. Dat gegeven sleurt je ineens mee naar Düsseldorf 1929. Tegen de achtergrond schetst Luijten een decor van het Duitsland van toen: armoede, opstandjes, opkomst van Hitler, maar ook de vaak botte en brute manier van denken van de mensen. Over gehandicapten, gender, maar ook over vrouwen. Dat ze toen geen aangifte durfden doen en nu nog altijd niet, zegt heel veel.
En dan is het boek nog verschrikkelijk spannend ook. Heel knap geschreven, als je al vanaf pagina 1 weet wie de dader is. Het is dus geen klassieke whodunnit, maar evengoed een ondraaglijke spanning, ik kon het niet wegleggen.
Heerlijk duistere humor ook, wat alle miserie af en toe een beetje verlicht. Na de laatste bladzijde blijf je even beduusd zitten, echt overhoop geklopt door de inhoud.
Een dikke aanrader dus, voor iedereen die van spanning en true crime houdt.

Meer recensies van YvonnevanPeel