Revanche

A van Steeg 02 juli 2019
Revanche is alweer het achttiende boek dat verschijnt van Mariëtte Middelbeek. Ze is niet meer weg te denken in de boekenwereld. Eerder schreef ze onder andere Flashback, Single en sexy, Turbulentie en Crash.
Dit keer maken we kennis met Lena, Robbert en hun kinderen Daan en Bibi. Wanneer Lena met de driejarige Bibi naar de speeltuin gaat, kan ze niet weten dat dit zal eindigen in een nachtmerrie. Bibi is opeens spoorloos verdwenen, terwijl er meerdere kinderen en volwassenen in de speeltuin waren. Een periode van onzekerheid breekt aan.
De politie is met man en macht op zoek naar Bibi, maar elk spoor loopt dood. Bibi kan toch niet van de aardbodem verdwenen zijn? Gelukkig krijgt ze onder andere steun van haar vriendin Kim die getrouwd is met Thomas. Ook haar ouders komen het gezin helpen en steunen.
Dan eist de ontvoerder geld. Gelukkig kunnen de ouders van Lena hen helpen, omdat ze een eigen bedrijf hebben. Waarom wil de ontvoerder zoveel geld in ruil voor Bibi? Lena en Robbert zijn zelf niet echt vermogend. Hoe weet de dader dat er geld in de familie zit?
Uiteindelijk wordt na een spannende opbouw van het verhaal duidelijk waarom juist Bibi ontvoerd werd en wat er achter deze ontvoering zat. Maar zijn ze op tijd? Zal Bibi levend worden teruggevonden?
Het verhaal speelt zich grotendeels in een periode van een week af en wordt verteld vanuit Lena, Kim en Ricksen, een van de leden van de politie. Hierdoor leren we de personages steeds beter kennen en bouwt het verhaal zich op tot een spannende climax. De eerste bladzijden vertellen over een incident anderhalf jaar eerder. Dit geeft al een schimmige spanning weer, om vervolgens naar het heden te gaan.
Mariëtte Middelbeek heeft met Revanche een spannend boek geschreven, al wist ik heel snel wie de dader was. De climax liep iets anders dan ik verwacht had, maar jammer dat ik al vrij in het begin van het verhaal wist wie er achter de ontvoering zat.
Dat neemt niet weg dat het verhaal goed is uitgedacht en veel lezers zal bekoren. Doordat het verhaal vanuit verschillende personages wordt verteld, wil je toch doorlezen. Stap voor stap komen we steeds meer te weten over de achtergronden en gedachtegangen van de personages. Niemand is wie hij is.
Ik geef Revanche 3.5 sterren omdat ik het verhaal wat te voorspellend vond en niet echt heel uniek. De leeservaring en schrijfstijl is prettig. Ik heb al een aantal boeken gelezen van Mariëtte Middelbeek en zal zeker meer van haar gaan lezen. Helaas was Revanche voor mij een van haar meer voorspelbare boeken dan ik van haar gewend ben.

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van A van Steeg