Een thrillerroman

Anneke Gieling 28 juni 2010
In het debuut IJsprinses van Camilla Läckberg loopt als rode draad de ontluikende romance tussen schrijfster Erica en politieman Patrik. Op bijna bouquetreeksachtige wijze wordt hun idylle beschreven, inclusief kwesties die bij een ontluikende liefde horen: je te dik voelen, aanwezige vetrollen, eindeloze verkleedpartijen, culinaire perikelen voor een love-dinner, blozen bij het minste geringste, et cetera. Door deze en andere overbodig gedetailleerde uitleg van zaken gaat de continuïteit van een in basis pakkende thriller verloren en wordt de spanning weggenomen uit de op zich goede verhaallijn. Het lijkt erop dat aan de huidige thrillergenres een nieuwe kan worden toegevoegd: de thrillerroman.

Läckbergs manier van schrijven varieert van haast kinderlijk eenvoudig en belerend tot goed en spannend. Soms is er diepgang maar dan ineens weer niet. Door deze duidelijke wisselingen in schrijfstijlen, lijkt het of twee auteurs zich met het boek hebben bemoeid. Was dit debuut te groot voor Läckberg? Mogelijk was ze te jong (27-28 jaar) voor een eenduidige aanpak en samenhang, noodzakelijk om een pakkende spanning op te bouwen. Läckberg groeit wel in IJsprinses. Vooral in de eindfase wordt het erg spannend. Dan zie je dat Läckberg best in staat is een thriller van behoorlijk niveau af te leveren.

Misschien is het mijn makke dat ik me stoor aan een teveel van niet ter zake doende luchtigheden, en misschien dik ik deze recensie wat aan, het zij zo. Voor wie van romance in een thriller houdt: ga ervoor! Maar het etiket 'literair' - tegenwoordig te pas en te onpas opgeplakt - is hier misplaatst. Een pluspunt is dat Läckberg ons verrast met een zeer knap gevonden plot, complimenten hiervoor! Daarom is het extra jammer dat zelfs bij deze verrassende plotwending nog even de kneuterigheid van een verkeerd en vergrijsd huwelijk erbij wordt gehaald. Läckberg heeft het zelfs als slotnummer gekozen maar het voegt niets toe aan het verhaal.
Als Läckberg voortaan hoofd- van bijzaken kan scheiden, zal volgend werk zeker een kans moeten krijgen. Gezien de lovende kritieken van trouwe Läckbergfans over haar andere boeken heeft zij zich mogelijk na haar debuut IJsprinses verbeterd en kan het zo maar gebeuren dat ik toch nog enthousiast word.

Meer recensies van Anneke Gieling