Onderbelicht leed geeft stof tot nadenken ...

Auschwitz staat symbool voor de Holocaust vanwege de massamoorden en de barbaarsheid van de ontmenselijking aldaar. Het lijkt een ironische wetmatigheid dat de bekendste gruwelen en de grootste getallen het meest beklijven. Kevin Prenger, specialist in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en hoofdredacteur van TracesOfWar.nl (het grootste Nederlandstalige online naslagwerk over WO II) wilde anders en zocht binnen de onuitputtelijke verhalenstroom naar onderbelicht leed en onder de radar gehouden gebeurtenissen. Deugdelijk, diepgravend onderzoek resulteerde in zijn non-fictiebundel Meer dan alleen Auschwitz, waarin voor zover mogelijk ook ruimte is voor persoonlijke getuigenissen.

De twaalf verhalen zijn even bijzonder als huiveringwekkend. Prenger overtuigt en dwingt ons tot vragen als: ‘Hoe zou ik me staande houden? Hoever zou ik gaan?’, want in een langzaam getransformeerde samenleving kunnen mensen toeschouwer zijn maar ook zichzelf overstijgen door moed en wilskracht of juist veranderen in brute sadisten. De psychologische draagwijdte van de nazi’s was immens.
We zijn nog lang niet klaar met de Tweede Wereldoorlog. Vele verborgen verhalen verdienen een plek, en deze ook.

(Ook geschreven voor Hebban Literatuurcafé ‘Herberg der Onvolprezenen')

Meer recensies van Anneke Gieling