Een andere kant van Rembrandt

Anneke Gieling 19 december 2020
Van eenvoudig kindermeisje tot Rembrandts schilderlief
Het schrijnende levensverhaal van Geertje Dircx (ca. 1610-1656)

Bestsellerauteur Simone van der Vlugt schrijft al sinds 1995. Kinder- en jeugdboeken, historische young adults, non-fictie, thrillers en historische romans voor volwassenen. Een breed, omvangrijk en veelbekroond oeuvre.

Haar historische roman Schilderslief is het waargebeurde verhaal van Geertje Dircx, de derde vrouw in Rembrandts leven. Na acht jaar zet hij haar aan de kant voor het knappe dienstmeisje Hendrickje Stoffels. De gekwetste Geertje verzet zich hevig om te overleven, maar een simpele vrouw die strijd voert tegen een gezaghebbend man als Rembrandt? In de zeventiende eeuw onbestaanbaar en ongekend dapper. Emancipatie avant la lettre.
Geertjes verzet is zinloos. Rembrandt brandmerkt haar als een krankzinnige en hoererende vrouw. Roddel, achterklap en verraad zijn haar deel. Na een brute arrestatie wordt ze veroordeeld tot twaalf jaar tuchthuis in het spinhuis in Gouda. Verguisd, vergeten en weggemoffeld in de geschiedenis. Immers, haar droeve lot past niet bij het imago van de grootse, nobele meester Rembrandt.
Tót Van der Vlugt bij toeval op Geertje stuit en haar met Schilderslief eerherstel geeft. En hoe!

Schilderslief laat een andere kant van Rembrandt zien, nota bene in het bejubelde Rembrandtjaar 2019. Een niet zo fraaie kant van een van onze meest toonaangevende kunstschilders. Het is even wennen, maar de feiten zijn nu eenmaal blootgelegd.

En dan is er nog de kwestie van het verdwenen schilderij! Een door Rembrandt geschilderd portret van Geertje dat zij in haar testament aan ene Trijntje Beets schonk. Een bevlogen Van der Vlugt roept op onze verstofte zolders af te struinen, want het schilderij moet érgens zijn.

(Ook geschreven voor literair genootschap EindigLaagland)

Meer recensies van Anneke Gieling