Er moet wel iets heel bijzonders voorbijkomen eer ik mijn persoonlijke top 25 aanpas. Waarom dan tóch? Omdat Colum McCann een subliem boek heeft geschreven, al in 2009: Laat de aarde draaien. Een niet genoeg geprezen boek met meerdere verhalen die nieuwsgierig maken, je verwonderen, je doen afvragen waar ze naartoe gaan. Over mensen aan de onderkant van de samenleving, of vermogende mensen aan de goede kant in New York met hun verdriet. Schoffies, een belezen zwart hoertje en haar minder belezen collegae, een stel dat een auto-ongeluk veroorzaakt, enzovoorts. Over mensen met hun dromen, ambities, verlangens, frustraties, van een soms onbeschrijflijke treurigheid door een omslag in hun leven.

McCann belicht situaties en personen vanuit meerdere perspectieven, waarbij ook de koorddanser voorbijkomt, steeds vanuit een andere hoek, en soms en passant. Uiteindelijk krijgt de koorddanser in fases wel zijn eigen grootse rol, maar denk niet dat het boek over hem gaat. Nee! De grote gemene deler is links- of rechtsom de stad New York en een aantal schijnbaar willekeurig gekozen bewoners, wier paden zich vroeg of laat in meer of mindere mate kruisen, of hun onderlinge verband krijgen.

McCann heeft een prachtige schrijfstijl: doordacht, boeiend, slim, helder, filosofisch, psychologisch, ontroerend, prozaïsch, ironisch, humoristisch, droevig, rauw, onverwacht en verrassend. Maar altijd passend in de diverse halen, want de man kan het allemaal. Hij verplaatst zich net zo makkelijk in de ongezouten en ironische overpeinzingen van een zwarte hoer in de gevangenis en de hoeren op straat, als in moeders die een zoon in Vietnam hebben verloren, of in een rechter, een groep hackers, een tagger, of een zelfbenoemde Ierse priester (een knipoog naar zijn Ierse afkomst) en diens broer, enzovoorts. McCann heeft veel moois te vertellen.
En dan heb ik het niet eens over de beladenheid en de symboliek die de koorddanser onbedoeld al in 1974 aan de Twin Towers gaf.

Mooiste zin: "De aarde draait. Wij struikelen verder."

Reacties op: De aarde draait. Wij struikelen verder.

Laat de aarde draaien - Colum McCann
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,90