Vroeger hadden ze vaak gruwelijke methodes om een kwaal te verhelpen

Anneke Visser 08 juli 2019
Bij het zien van de schitterende cover van Volksgeneeskunde van Robert Jan Blom krijg je een vermoeden dat je een boek over de natuur gaat lezen. De titel doet vermoeden dat je een boek gaat lezen over hoe de artsen de mensen beter maken door middel van diverse medicijnen en therapieën.
In de inleiding vertelt de auteur wat meer over het boek en hoe je het boek moet zien. In het eerste hoofdstukken legt de auteur uit wat volksgeneeskunde is en hoe dat ooit heeft geleid tot de huidige reguliere geneeskunde. Hoe dat zich in de loop der eeuwen heeft ontwikkeld.

Volksgeneeskunde van Robert Jan Blom is een boek dat je in het tijdsbeeld moet plaatsen en heel veel tips, zoals bijvoorbeeld fijngestampt glas slikken tegen diarree, kan je maar beter niet opvolgen omdat dat schade kan aanbrengen aan je gezondheid. Als je het boek zo leest, dan waren ze vroeger maar een vreemd volk, maar wie weet zeggen ze dat over tientallen jaren ook wel van de huidige generaties, dat we maar een raar volk waren met die vreemde pillen en drankjes, dat ze tegen die tijd hele andere geneeswijzes hebben. In ieder geval is het voor nu, zoals de auteur later in het boek ook met andere woorden zegt, maar goed dat we nu leven en niet vroeger, want het kan niet anders of heel veel mensen moeten geleden hebben.

Lees verder op https://surfingann.blogspot.com/2019/07/volksgeneeskunde-robert-jan-blom.html .

Meer recensies van Anneke Visser