L.A. Candy een kijkje achter de schermen

Anoushka Rood 05 november 2014
L.A. Candy is het eerste deel uit een trilogie geschreven door Lauren Conrad. Geen onbekende voor de doelgroep waar dit boek voor bedoeld is.  Zij is bekend geworden door o.a. MTV-realityseries als Laguna Beach en De Hills. L.A. Candy is haar eerste roman en het verhaal is haar op het lijf geschreven. In de hoofdrol hebben we Jane Roberts en haar beste vriendin Scarlett. Die laatste is een bloedmooie meid maar daarnaast ook nog super intelligent en vooral recalcitrant. Jane is het schoolvoorbeeld van het blonde girl next door type. De bff’s zijn pas verhuisd naar Los Angeles om los te komen van thuis en te ontdekken wat ze willen in het leven. Scarlett gaat studeren en Jane gaat voorlopig op zoek naar een baan. Het leven in LA is snel en bruisend. Het duurt ook niet lang of de dames worden in een hippe club, die nooit langer dan 6 maanden bestaan, gespot door een tv producent die een tv hit nodig heeft. Hij is op zoek naar een stel jonge hippe meiden die pas naar LA zijn gekomen en de stad gaan ontdekken in zijn realityshow. De meiden twijfelen maar zijn snel overdonderd door het chique appartement dat hij voor hen regelt, de toegang tot exclusieve clubs en de nieuwste designerkleding en besluiten er voor te gaan. Naast Jane en Scarlett worden ook Madison, het type uber-bitch en Gaby het type dom gecast. Al snel blijkt dat het leven van een realityster helemaal niet zo spontaan verloopt, mensen zich anders gedragen als er een camera in de buurt is en je nooit zeker weet of ze jou nou aardig vinden of dat ze gewoon graag op tv willen komen. Natuurlijk is er ook genoeg mannelijk schoon aanwezig. Het leven lijkt ideaal. Maar al snel ontstaat er wrijving en jaloezie en dat levert ook weer mooie tv uiteraard.

Het boek is vlot geschreven en heeft korte hoofdstukken. Het is een boek dat veel meiden zal aanspreken en lekker weg leest. Het biedt ook een leuk kijkje achter de schermen van hoe een realityshow wordt gemaakt. Wat we natuurlijk al dachten maar hier nog eens wordt bevestigd is dat er soms maar weinig reality is, dat veel gescript wordt en er vooral veel gemanipuleerd wordt. Het is een echte chicklit met een iets wat naïeve Jane in de hoofdrol.  Madison en Gaby komen niet echt uit de verf en blijven meer een karikatuur, een stereotype waarvoor ze ook zijn gecast. Scarlett krijgt wat meer body maar het gevoelsleven van Jane komt het meest tot leven. Uiteraard is er ook de nodige romantiek en ontstaan er genoeg misverstanden om het verhaal lekker vlot te houden en dat je ook door wilt lezen. Het einde is wat abrupt en je moet dan ook echt deel twee gaan lezen. Dat is dus binnenkort aan de beurt. Een boek voor de young adults die houden van realityshows en chicklits.

Meer recensies van Anoushka Rood